A Look at Teaching Work from the Paradigm of Ecocriticism and Ecofeminism
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i45.%25xKeywords:
Ecocriticism, Ecofeminism, Initial Teacher TrainingAbstract
This work aims to describe the perception of secondary education teachers and under-graduate students about the environmental problem and its relationship with gender issues. For this, we applied surveys to two groups: Spanish Language and Communications teachers at Los Lagos region (Chile) and undergraduate students throughout Chile from the perspective of ecocriticism and ecofeminism. As a result, in both cases, a significant gap between the idealized perception of the natural world and the real experience was found. The case of teachers is especially significant because they point out the differences between initial teacher training and the reality of daily teaching work. Both groups highlight the lack of a clear and articulated connection between environmental and gender issues.
Downloads
References
Antón-Fernández, Eva (2017). Claves ecofeministas para el análisis literario. Revista Géneros, 24(2), 45-74. Recuperado de http://bvirtual.ucol.mx/descargables/803_ilovepdf_com-47-76.pdf
Bañeras, Jordi; Iglesies-Grau, Josep; Téllez-Plaza, María; Arrate, Vicente; Báez-Ferrer, Néstor; Benito, Begoña…; Navas-Acién, Ana (2022). Medio ambiente y salud cardiovascular: causas, consecuencias y oportunidades en prevención y tratamiento. Revista Española de Cardiología, 75(12),1050-1058. https://doi.org/10.1016/j.rec.2022.05.030
Barlow, Maude (2007). Our Water Commons: Toward a New Freshwater Narrative. Ottawa: The Commons.
Berque, Augustin (1992). L’écosymbole du tatami. L’Homme et la Société, 104(2), 7-14. Recuperado de https://www.persee.fr/doc/homso_0018-4306_1992_num_104_2_2635
Blanco, María Alejandra; Blanco, María Eugenia; Vila, Bernabé (2022). Educación ambiental y actitud frente al cambio climático en estudiantes universitarios. Revista San Gregorio, 1(49), 1-15. Recuperado de http://scielo.senescyt.gob.ec/pdf/rsan/v1n49/2528-7907-rsan-1-49-00001.pdf
Calixto-Flores, Raúl; Ramírez-Sosa, Ivonne (2022). La educación ambiental en las universidades pedagógicas: un estudio de las representaciones sociales del uso del agua. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 6(10), 124-140. https://doi.org/10.15658/rev.electron.educ.pedagog22.04061008
Castro-Cuéllar, Adriana; Cruz-Burguete, Jorge; Ruiz-Montoya, Lorena (2009). Educar con ética y valores ambientales para conservar la naturaleza. Convergencia, 16(50), 353-382. Recuperado de https://convergencia.uaemex.mx/article/view/1264
De la Peña, Manuel (2023). Educación ambiental: la clave para un futuro sostenible. Instituto Europeo de Salud y Bienestar Social. Recuperado de https://institutoeuropeo.es/articulos/insights/educacion-ambiental-la-clave-para-un-futuro-sostenible/
De Lima-Costa, Claudia (2002). Repensando el género: tráfico de teorías en las Américas. En Perfiles del feminismo iberoamericano (pp. 189-202), compilado por María Luisa Femenías. Buenos Aires: Catálogos.
Donoso, Arnaldo (2015). Estudios literarios ecocríticos, transdisciplinariedad y literatura chilena. Acta literaria, 51, 103-118. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-68482015000200007
Escobar, Carolina (2021). Rol de comunidades frente al cambio climático: su participación como clave para hacer algo de cara al futuro. Archivo de Noticias, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile. Recuperado de https://facso.uchile.cl/noticias/180020/rol-de-comunidades-frente-al-cambio-climatico
Ferrer, Eugenia (2006). Educación ambiental: una alternativa a la ecología en el estado Lara. Barquisimeto: Fondo Editorial Ecosmos.
Garrido, Sandra; Bórquez, Jessica; Ríos, Claudio; Calivoro, Mabel; Bustos, Diego; Manzo, Sara (2022). Aprendizaje servicio: metodología para la enseñanza de la educación ambiental y la revalorización del patrimonio natural. Revista Notas Históricas y Geográficas, 29, 361-372. Recuperado de https://www.revistanotashistoricasygeograficas.cl/index.php/nhyg/article/view/449
Haraway, Dona (1995). Conocimientos situados: la cuestión científica en el feminismo y el privilegio de la perspectiva parcial. En Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza (pp. 313-346). Madrid: Ediciones Cátedra.
Herrera Araya, David; Ríos Muñoz, Daniel (2017). Educación ambiental y cultura evaluativa: Algunas reflexiones para la construcción de eco-consciencias. Estudios pedagógicos, 43(1), 389-403.
Jamieson, Dale (1996). The Ecocriticism Reader: Landmarks in Literary Ecology. Athens: University of Georgia Press.
Kuchta, Estella (2022). Rewilding the Imagination: Teaching Ecocriticism in the Change Times. Canadian Journal of Environmental Education, 25(1), 190-206. https://cjee.lakeheadu.ca/article/view/1696
Lancelotti, Carla (2019). Las humanidades y la promoción del bienestar planetario. La Maleta de Portbou, 37, 37-42. Recuperado de https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/44198/Lancelotti_malpor_19.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ley 20 120 del 2006 (7 de septiembre), sobre la investigación científica en el ser humano, su genoma, y prohíbe la clonación humana. Recuperado de https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=253478
Limón, Dolores; Solís, María (2014). Educación ambiental y enfoque de género: claves para su integración. Revista de Investigación en la Escuela, 83, 37-50. Recuperado de https://revistascientificas.us.es/index.php/IE/article/view/6858
Lund, Tom (2022). An Ecocritical Perspective on Friluftsliv Students’ Relationship with Nature. Journal for Research in Arts and Sports Education, 6(2), 21-36. https://doi.org/10.23865/jased.v6.3033
Martín, Antonio; Echegoyen-Sanz, Yolanda (2021). Ecología y feminismo, sinergias didácticas en el horizonte 2030. En Estudios de género en tiempos de amenaza (pp. 310-330), coordinado por Elena Bandrés-Goldáraz. Madrid: Dykinson.
Martos, Aitana (2021). Lecturas ecológicas: hacia un canon de ecolecturas. Educatio Siglo XXI, 39(1), 191-210. https://doi.org/10.6018/educatio.469231
Merchant, Carolyn (2020). La muerte de la naturaleza: mujeres, ecología y Revolución Científica. Granada: Comares.
Mérida, José (2021). Postulados éticos para una didáctica ecologista en el aula: frente al escepticismo ecológico, responsabilidad educativa, responsabilidad política. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 3(1), 1101-1115. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i1.1101
Mies, María; Shiva, Vandana; Salleh, Ariel (2014). Ecofeminism. Londres: Zed Books.
Ministerio de Educación (2019). Bases curriculares 3.° y 4.° medio. Recuperado de https://www.curriculumnacional.cl
Ministerio del Medio Ambiente (2022). Listado nacional SNCAE. Recuperado de https://sncae.mma.gob.cl
Muluneh, Melese (2021). Impact of climate change on biodiversity and food security: a global perspective. Agriculture & Food Security, 10, 36. https://doi.org/10.1186/s40066-021-00318-5
Naciones Unidas (2022). Biodiversidad: nuestra defensa natural más fuerte contra el cambio climático. Recuperado de https://www.un.org/en/climatechange/science/climate-issues/biodiversity
National Institute of Environmental Health Sciences (2023). La contaminación del aire y su salud. Recuperado de https://www.niehs.nih.gov/health/topics/enfermedades/contaminacion/index.cfm
Oppermann, Serpil (2011). Ecocriticism’s Theoretical Discontents. Mosaic: An Interdisciplinary Critical Journal, 44(2), 153-169. DOI:10.1353/mos.2011.a440548
Organización Mundial de la Salud (2023). Agua para el consumo humano. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/drinking-water
Palacio, María; Buteler, María (2021). From “global warming” to “climate change”: ethical-political veiling and unveiling. Ecozon@. European Journal of Literature, Culture and Enviroment, 12(1), 179-199. https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2021.12.1.3203
Pérez, Norma; Cleveland, Margareth; Lleras, Santiago; Cortés, Niris; Cortés, Ernesto (2019). Educación ambiental mediante la metodología aprendizaje-servicio: percepción de adquisición de competencias e impacto en la comunidad. Revista Universidad y Sociedad, 11(4), 154-162. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus
Puleo, Alicia (2005). Los dualismos opresivos y la educación ambiental. Isegoría, 32, 201-213. https://doi.org/10.3989/isegoria.2005.i32.444
Puleo, Alicia (2011). Ecofeminismo: para otro mundo posible. Madrid: Cátedra.
Puleo, Alicia (2015). Ecología y género en diálogo interdisciplinar. Madrid: Plaza y Valdés.
Puleo, Alicia (2019). Claves ecofeministas: para rebeldes que aman a la tierra y a los animales. Madrid: Plaza y Valdés.
Plumwood, Val (1993). Feminism and the Mastery of Nature. Londres: Routledge.
Rosa, Sofía; Cheguhem, Mauricio; Castro, Azucena (2023). Humanidades ambientales en América Latina: de la transdisciplina a prácticas indisciplinadas. Humanidades, 13, 9-15. https://doi.org/10.25185/13.1
Tan, Qian; Seow, Tricia (2022). Towards Transformative Pedagogies for Sustainability Education. HSSE Online, 11(2), 81-92. DOI: 10.32658/HSSEO.2022.11.2.8
Vallejos, Elvis; Callao, Marcelino (2022). La importancia de la educación ambiental y su implicancia mundial desde el contexto teórico. HACEDOR, 6(1), 176-190. https://doi.org/10.26495/rch.v6i1.2123
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mita Valvassori, Patricio Flores-Morales, Carolina Jorquera Martínez, Claudio Yáñez Valenzuela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.