Towards a new debate over decentralization in Colombia: an intergovernmental analysis from the institutional perspective
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i8.1134Keywords:
Intergovernmental Relations, Decentralization, Institutionalism, Local governmentsAbstract
The purpose of this paper is to examine the Colombian decentralization process by taking into account the literature on Intergovernmental Relations and from an institutionalist perspective. In Colombia, despite of certain advancement of decentralization process, there is a shortage of clarity with regards to the mechanisms of intergovernmental coordination within the framework of regional autonomy. This scarcity opened the doors for the scenarios in which the coordination of public policies between territorial entities becomes fertile soil for political opportunism. Hence, decentralization should be comprehended not only as a theory that deals with a higher level of autonomy of regional governments, but also as a framework to explore intergovernmental coordination.Downloads
References
Acción social (2011). Directorio UTs. Consultado el 24 de junio de 2011 en: http://www.accionsocial.gov.co/contenido/contenido.aspx?catID=3conID=544pagID=10994
Acción Social (2011a). La Entidad. Consultado el 24 de junio de 2011 en: http://www.accionsocial.gov.co/contenido/contenido.aspx?catID=3conID=544pagID=822.
Acción Social (2011b). Informe de gestión 2010. Consultado el 24 de junio de 2011 en: http://www.accionsocial.gov.co/documentos/5705_Informe_de_Gesti%C3%B3n_2010_ACCI%C3%93N_SOCIAL.pdf
Abal Medina, J. (2009). La cooperación intergubernamental en Argentina: mejor Estado y mejor democracia. Revista del CLAD Reforma y Democracia. 44.
Agranoff, R. (1992). Marcos Para El Análisis Comparado De Las Relaciones Intergubernamentales. Papeles de Trabajo Gobierno y Administración Pública. Madrid, España: Instituto Universitario Ortega y Gasset.
Bache, I. yFlinders, M. (Eds.) (2004). Multi–level Governance. London, U.K.: Oxford University Press.
Cabrero, E. y Zabaleta, D. (2009). ¿Cómo construir una mística intergubernamental en la política social? Análisis de cuatro experiencias latinoamericanas. Revista del CLAD Reforma y Democracia 43, 1–22.
Castro, J. (1984). Estructura socio–económica y sistema político. En R. Santamaría y Gabriel S. (Eds.) Proceso político en Colombia: del Frente Nacional a la Apertura Democrática. Bogotá, Colombia: Cerec.
Castro, J. (2007). ¿Cómo salvar a la descentralización? En D. Restrepo (Ed.) 20 años de la descentralización en Colombia: presente y futuro. Bogotá, Colombia: Rinde.
Carrillo, L. (2009). Financiación del desarrollo territorial. Ponencia presentada en el Seminario Finanzas Públicas Territoriales y Sostenibilidad Fiscal, DNP. Bogotá, Colombia octubre 19 de 2009.
Cingolani, M. (2005). Relaciones intergubernamentales y descentralización: el papel de los mecanismos formales y fiscales de coordinación en la institucionalización de procesos descentralizadores. Ponencia presentada en el X Congreso Internacional del CLAD sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Santiago Chile, octubre 18 – 21 de 2005.
Comisión Independiente del Gasto Público. (2007). Consultado el 20 de junio 2010 en: http://www.icpcolombia.org/archivos/publicaciones/comision_gasto_publico.pdf.
DNP. (2001). Evaluación de la descentralización Municipal en Colombia: Balance de una Década. Bogotá, Colombia: DNP.
DNP (2005). Medición y Análisis del Desempeño Integral de los Municipios. Consultado el 23 de junio 2010 http://www.dnp.gov.co/PortalWeb/LinkClick.aspx?fileticket=s%2BqUIF%2BCw%2Fo%3Dtabid=387
DNP. (2010). Avances del PND. Consultado el 27 de junio 2010 en: www.dnp.gov.co/PortalWeb/LinkClick.aspx?fileticket...tabid=99).
Elazar. D. (1964). Federal–state collaboration in the nineteenth–century united states. Political Science Quarterly, 79(2), 248–281.
Escobar, C. (2002). ''Clientelismo y ciudadanía: los límites de las reformas democráticas en el departamento de Sucre'', en Análisis Político, 47, 36–54.
Falleti, T. (2006). Una teoría secuencial de la descentralización : Argentina y Colombia en perspectiva comparada. Desarrollo Económico, 46 (183), 317–352.
Gaitán,P. (1988). Los partidos políticos y la elección popular de alcaldes. Elección Popular de Alcaldes. Bogotá, Colombia: Fidec, Fescol, Procomún.
Giraldo, F. (2007). Partidos y sistema de partidos en Colombia. En R. Roncagliolo y C. Meléndez (Eds.) La política por dentro: cambios y continuidades en las organizaciones políticas de los países andinos. Estocolmo, Suecia: Internacional Institute for Democracy and Electoral Asístanse, 124 – 137.
García, M., Montilla, J. y Arbós, X. ( 2006). Las relaciones intergubernamentales en el Estado Autónomo. Madrid, España: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales
Gutiérrez Sanín, F. (2006). Estrenando sistema de partidos. Análisis Político 57, 106–125.
Gutiérrez, F. (2010). Instituciones y territorio: la Descentralización en Colombia. 25 años de la descentralización en Colombia. Bogotá, Colombia: Konrad Adenauer Stiftung.
Jordana, J. (2003). Las Relaciones Intergubernamentales en la Descentralización de las Políticas Sociales. Conferencia organizada por la Fundación CIDOB, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona España, abril 3 y 4 de 2003.
Losada, R. (2005). Consecuencias de la reforma política de 2003 a nivel local– estudio de caso. Documento No. 5, PNUD – IDEA internacional Bogotá, Colombia.
Ministerio del Interior. (2011). Dirección para la Democracia y Participación Ciudadana. Consultado el 24 de junio de 2011 en: http://www.mij.gov.co/Ministerio/NewsDetail/409/1/ViceministeriodelInterior)
Ministerio de Hacienda y Crédito Público (MHCP). (2009). Proyecto de Presupuesto General de la Nación 2010 ''Sostenibilidad de la inversión en medio de la crisis. Consultado el 24 de junio de 2011 en: http://www.irc.gov.co/portal/page/portal/MinHacienda/elministerio/prensa/Historicos/2009/2009/PRESENTACION%20PROYECTO%20DE%20PRESUPUESTO%202010.pdf
Ministerio de Hacienda y Crédito Público (MHCP). (2011). Plan estratégico MHCP. Consultado el 27 de junio de 2011 en: www.minhacienda.gov.co/.../Planes/.../Plan%20Estrategico%20MHCP%202011%20–%202014.pdf
Ministerio del Interior. (2011). Reseña Histórica. Consultado el 20 de junio de 2011 en: http://www.mij.gov.co/econtent/newsdetailmore.asp?id=749idmenucategory=242idcompany=2
Morata, F. (1991). Políticas públicas y relaciones intergubernamentales. Documentación administrativa 224–225, 153–166.
Ostrom, E. (1986). A Method of Institutional Analysis. F. X. Kaufmann, G. Majone y V. Ostrom (Eds.) Guidance, Control and Evaluation in the Public Sector. Berlín/Nueva York: Walter de Gruyter, 459–75.
Painter, M. (1991). Intergovernmental Relations in Canada: An Institutional Analysis. Canadian Journal of Political Science/Revue canadienne de science politique, 24(2), 269–288.
Peters, G. (2003). La capacidad para gobernar: ¿Retrocediendo hacia el centro? Revista CLAD, Reforma y Democracia 27.
Pizarro, E. (2002). La Atomización Partidista en Colombia: el Fenómeno de las Micro–empresas Electorales. Working Paper #292 – January 2002, Programa de Estudios Latinoamericanos, Universidad de Princeton.
Prud´homme, R. (1996). On the dangers of decentralization. Policy Research Working Paper 1252. New York, USA: The World Bank
Restrepo, D. (2007a). 20 años de la descentralización en Colombia: presente y futuro. Bogotá, Colombia: Rinde.
Restrepo, D. (2007b). Gestión territorial, democracia y descentralización. Ponencia presentada en el II Encuentro latinoamericano retos del desarrollo local: gestión innovadora de territorios: descentralización, competitividad y participación, Cuenca Ecuador, noviembre 22 de 2007, Consultado el 20 de noviembre de 2011 en: http://www.grupoidd.org/regiontrans/goblocal_rdr.html
Sánchez, F. y Chacón, M. (2005). Conflicto, Estado y descentralización: del progreso social a la disputa armada por el control local, 1974–2002. Documentos CEDE 33.
Santamaría, R. y Silva, G. (1984). Proceso político en Colombia: del Frente Nacional a la Apertura Democrática. Bogotá, Colombia: Cerec.
Scharpf, F. (1978). Interorganizational Policy Studies: Issues, Concepts and Perspectives. HANF y SCHARPF (Eds.) Interorganizational Policy Making. Londres, U.K.: Sage.
Villa, A. (2010). Oferta de servicios gratuitos de la Dirección General de Apoyo Fiscal del Ministerio de Hacienda y Crédito Público a los Gobernadores y Alcaldes del país. Consultado el 21 de junio de 2011 en: www.irc.gov.co/portal/page/.../44E1E8ACFD9938FAE040007F01006C6C
Weber, M. (2008). Economía y Sociedad. D.F., México: Fondo de Cultura Económica.
Wright, D. (1974). Intergovernmental Relations: An Analytical Overview. Annals of the American Academy of Political and Social Science, 416, 1–16.
Wright, D. (1977). Understanding Intergovernmental Relations. Houghton, USA: Mifflin Harcourt.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Santiago Leyva Botero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.