Public Sector Ethics: Developing Human and Professional Integrity in the Context of Higher Education in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i31.3251

Keywords:

Corruption, Public Sector Ethics, Teaching Ethics, Human and Professional Integrity

Abstract

The purpose of this article is to identify training strategies for an adequate teaching of ethics in higher education, in order to help overcoming the problem of corruption in Colombia. In other words, it seeks to answer the question: how to develop human and professional academic integrity in higher education, in order to help overcoming the problem of corruption in Colombia? To this end, three scenarios are proposed: 1) corruption is considered a socio-cultural and moral phenomenon with structural connotations; 2) theoretical references are drawn about the status quaestionis of ethics teaching practices in Colombia; 3) some training requirements are proposed with the aim of improving public ethics teaching practices in higher education and thus, training integral and transparent people and reducing the levels of corruption in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Edgar A. Vanegas-Carvajal, Universidad de San Buenaventura

    Doctor en Filosofía por la Universidad Pontificia Bolivariana (Colombia). Especialista en Pedagogía y Docencia Universitaria y licenciado en Filosofía y Teología de la Universidad de San Buenaventura, sede Bogotá (Colombia). Docente investigador del Centro Interdisciplinario de Estudios Humanísticos, CIDEH, de la Universidad de San Buenaventura, sede Medellín (Colombia). Coinvestigador del proyecto. Grupo de investigación GIDPAD.

  • Verónica Moreno-López, Universidad de San Buenaventura

    Magíster en Educación de la Universidad de San Buenaventura, sede Medellín (Colombia). Docente-investigadora del CIDEH de la Universidad de San Buenaventura, sede Medellín (Colombia). Investigadora principal del proyecto. Grupo de investigación GIDPAD. Investigadora junior según clasificación Colciencias.

  • Pablo Echeverri-Rendón, Universidad de San Buenaventura

    Magíster en Estudios Urbano-Regionales de la Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín (Colombia). Especialista en Derecho Urbano de la Universidad Externado de Colombia (Colombia). Arquitecto de la Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín (Colombia). Docente-investigador del CIDEH de la Universidad de San Buenaventura, sede Medellín (Colombia). Coinvestigador del proyecto. Grupo de investigación GIDPAD.

References

Aranguren, José Luis (1998). Ética. Barcelona: Altaya.

Arbeláez-Castaño, Enrique León (2019). Inteligencia emocional. Inédito.

Banco Mundial (1993). World Development Report. Oxford: University Press.

Bauman, Zygmunt; Donskis, Leonidas (2015). Ceguera moral. La pérdida de sensibilidad en la modernidad líquida. Barcelona: Paidós.

Bedoya-Gallego, Nelson; Rey-Vásquez, Elías; Romero-Neisa, William (2015). Las emociones en el desarrollo del juicio moral, en perspectiva de educación filosófica. Análisis, 47(86), 103-118.

Brown, Michael; Mitchell, Marie (2010). Ethical and unethical leadership: Exploring new avenues for future research. Business Ethics Quarterly. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4), 583-616.

Camps, Victoria (2011). El gobierno de las emociones. Barcelona: Herder.

Camps, Victoria (2013). Breve historia de la ética. Barcelona: RBA Divulgación.

Cepeda-Ulloa, Fernando (2011). Narcotráfico, financiación política y corrupción. Bogotá: ECOE.

Colombia, Corte Constitucional. Sentencia C-113 de 2017. Restricción del derecho de asociación y reunión de menores de edad.

Cortina, Adela (1995). Ética empresarial y opinión pública. Claves de razón práctica, 56, 48-75.

Cortina, Adela (2008). Ética de la empresa. Claves para una nueva cultura empresarial. Madrid: Trotta.

Díaz-Seijas, Raquel (2010). Sobre el gobierno de las emociones de Victoria Camps. ς. Revista Iberoamericana de Estudios Utilitaristas, 17(2), 229-250.

Escámez, Juan; García, Rafael; Jover, Gonzalo (2008). Restructuring University Degree Programmes: A New Opportunity for Ethics Education? Journal of Moral Education, 37(1), 41-53.

Espinosa-Galán, Víctor Eligio (2015). Formación ética. Educación para la paz y desarrollo moral. Bogotá: Aula de Humanidades.

Euscátegui, Roberto; Pino, Stella; Rojas, Aída (2006). Formación humana en la educación superior. Reflexiones para recrear las estructuras curriculares y repensar las prácticas pedagógicas. Cali: Universidad de San Buenaventura.

Fiscalía General de la Nación (2018). Libro de la indignación. Cien casos de corrupción que han desangrado las arcas del Estado colombiano. Bogotá: Fiscalía General de la Nación.

Franco-Pérez, Natalia (2017). Atreverse a pensar, un camino hacia la integridad. Medellín: Universidad EAFIT.

García-Villegas, Mauricio; Revelo-Rebolledo, Javier Eduardo (2010). Estado alterado: clientelismo, mafias y debilidad institucional en Colombia. Bogotá: Dejusticia.

Gaviria-Díaz, Carlos (2012). Lectio Inauguralis. Fundamentos éticos de la democracia. Revista de Ciencias Humanas, 8(2), 10-20.

Gilligan, Carol; Attanucci, Jane (1988). Two Moral Orientations – Gender Differences and Similarities. Merrill-Palmer Quarterly of Behavior and Development, 34, 223-237.

Goleman, Daniel (1996). La inteligencia emocional. Barcelona: Kairós.

Guerrero, Manuel (2004). Un estudio psicológico de actitudes corruptas desde la perspectiva de la acción moral. Boletín de Psicología, 80, 7-36.

Guerrero, Manuel; Galván, Gonzalo; Granados, Alejandro; García, Pablo; Vásquez, Francisco (2018). Validación de un instrumento para medir el desarrollo moral en el contexto de situaciones relacionadas con la corrupción. Psicogente, 21(40), 291-305.

Guerrero-Useda, María Eugenia; Gómez-Paternina, Diomedes Andrés (2013). Enseñanza de la ética y educación moral. ¿Permanecen ausentes de los programas universitarios? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(1), 122-135.

Habermas, Jürgen (2000). Facticidad y validez sobre el derecho y el Estado democrático de derecho en términos de teoría del discurso. Madrid: Trotta.

Haidt, Jonathan (2001). The Emotional Dog and its Rational Tail: A Social Intuitionist Approach to Moral Judgment. Psychological Review, 108, 814-834.

Hauser, Marc (2006). Moral Minds. How Nature Designed our Universal Sense of Right and Wrong. New York: Harper Collins Publishers.

Henao-Pérez, Juan Carlos (13 de agosto de 2018). Piden menos leyes y más efectividad en la lucha contra corruptos. El Tiempo. Recuperado de https://www.eltiempo.com/justicia/delitos/jefes-de-organos-de-control-plantean-soluciones-frente-a-la-corrupcion-255330

Henao-Pérez, Juan Carlos; Isaza-Espinoza, Carolina (2018). La corrupción en Colombia (Tomo I). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Hersh, Richard; Reimert, Joseph; Paolitto, Diana (1998). El crecimiento moral. De Piaget a Kohlberg. Madrid: Narcea.

Honneth, Axel (1997). La lucha por el reconocimiento. Barcelona: Crítica.

Hoyos-Vásquez, Guillermo; Ruiz-Silva, Alexander (2002). Formación ética, valores y democracia. Recuperado de https://www.oei.es/historico/valores2/catedra_andina/modulo1/formacion.htm

Ibáñez-Martín, José Antonio (2012). Sentido de la formación ética en la universidad. Revista de Fomento Social, 266, 191-210.

Jiménez, Gonzalo; Sánchez, Omar (19 de agosto de 2018). La consulta. ¿El antídoto seguro? El Colombiano, p. 2.

Keown, John (2004). La eutanasia examinada. Perspectivas éticas, clínicas y legales. México: FCE.

Kohlberg, Lawrence (1969). Stage and Sequence: The Cognitive-Developmental Approach to Socialization. En Handbook of Socialization Theory (pp. 347-480), editado por David A. Goslin. Chicago, IL: Rand McNally.

Kohlberg, Lawrence (1992). Psicología del desarrollo moral. Bilbao: Descleé de Brouwer.

Küng, Hans (1997). A Global Ethic in an Age of Globalization. Business Ethics Quaterly, 7(3), 17-32.

Lazarus, Richard (1991). Emotion and Adaptation. New York: Oxford University Press.

Le Breton, David (1998). Las pasiones ordinarias: antropología de las emociones. Buenos Aires: Nueva Visión.

Marreiros, Sofía; Balça, Ángela; Acevedo, Fernando (2010). Confabulando valores: La cigarra y la hormiga. Ocnos: Revista de Estudios sobre Lectura, 6, 61-69.

Martínez, Miquel; Buxarrais, María; Bara, Francisco (2002). La universidad como espacio de aprendizaje ético. Revista Iberoamericana de Educación, 29, 17-43.

Mélich, Joan-Carles (2010). Ética de la compasión. Barcelona: Herder.

Mikhail, John (2007). Universal Moral Grammar: Theory, Evidence and the Future. Trends in Cognitive Sciences, 11(4), 143-152.

Morin, Edgar (2004). Introducción al pensamiento complejo. México: Gedisa.

Newman, Vivian; Ángel, María (2017). Sobre la corrupción en Colombia: marco conceptual, diagnóstico y propuestas de política. Bogotá: La Imprenta.

Nichols, Shaun (2004). Sentimental Rules: On the Natural Foundations of Moral Judgment. Oxford: Oxford University Press.

Nye, Joseph (1967). Corruption and Political Development: A Cost-benefit Analysis. American Political Science Review, 61(2), 417-427.

Nussbaum, Martha (2005). El cultivo de las humanidades. Una defensa clásica de la reforma en la educación liberal (2.ª ed.). Barcelona: Paidós.

Nussbaum, Martha (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

Nussbaum, Martha (2014a). Sin fines de lucro. Por qué las democracias necesitan de las humanidades. Madrid: Katz.

Nussbaum, Martha (2014b). Emociones políticas. ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Bogotá: Planeta.

Nussbaum, Martha (2015). Discurso de Martha Nussbaum al recibir el Doctorado Honoris Causa en Filosofía en la Universidad de Antioquia, el 10 de diciembre de 2015. Recuperado de http://reservas.parqueexplora.org/visitenos/noticias/discurso-de-martha-nussbaum-al-recibir-el-doctorado-honoris-causa-en-udea/

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) (2019). Estudio de la OCDE sobre gobernanza pública. La integridad pública en América Latina y el Caribe 2018-2019. Recuperado de https://www.oecd.org/gov/ethics/integridad-publica-america-latina-caribe-2018-2019.pdf

Orozco-Collazos, Luz Elena (2012). La ética en las empresas. Tendencias en la administración: gerencia y academia. Bogotá: Uniandes.

Orozco-Silva, Luis Enrique (2009). La formación integral. Mito y realidad. Universitas, 10, 161-186.

Ortiz-Gómez, Martha; Velásquez, Jorge Mario (30 de septiembre de 2018). Adela Cortina: la ética da felicidad y es rentable. El Colombiano. Recuperado de http://m.elcolombiano.com/negocios/empresas/adela-cortina-la-etica-da-felicidad-y-es-rentable-XA9406202

Pascal, Blaise (1959). Pensamientos. El hombre sin Dios y el hombre con Dios (Tomo I). Buenos Aires: Aguilar.

Petrova-Gjeogjeva, Emilija (2010). Democratic Society and Moral Education. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 2, 5635-5640.

Piaget, Jean (1965). The moral judgment of the child. New York: Free Press.

Prinz, Jesse (2007). The emotional construction of morals. New York: Oxford University Press.

Rama, Claudio (2004). Ética y educación superior en el contexto de la mercantilización. Universidades, 28, 3-12. Recuperados de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37302802

Reyes-Solís, Darwin (2017). La educación de las emociones para alcanzar el florecimiento de las capacidades humanas: una mirada desde la filosofía de Martha Nussbaum [Tesis de maestría]. Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín.

Rodríguez-Valls, Francisco (2015). El sujeto emocional. La función de las emociones en la vida humana. Sevilla: Thémata.

Sanagustín, María Victoria (2011). Valores y ética empresarial. Un enfoque sociológico. Madrid: Trotta.

Savater, Fernando (1993). La heterofobia como enfermedad moral. Vuelta, 17(205), 23-27.

Secretaría de Transparencia de la Presidencia de la República (2013). Documento Conpes 167. Recuperado de http://www.anticorrupcion.gov.co/SiteAssets/Paginas/Publicaciones/Conpes_167.pdf

Solbrekke, Tono; Karseth, Berit (2006). Professional Responsibility - An Issue for Higher Education? Higher Education, 52, 95-119.

Strauss, Anselm; Corbin, Juliet (1998). Basic of Qualitative Research. Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks: Sage Publications.

Thoumi, Francisco (1999). La relación entre corrupción y narcotráfico: un análisis general y algunas referencias a Colombia. Revista de Economía de la Universidad del Rosario, 2, 11-33.

Tovar-Bohórquez, José Oliverio (2011). Gramática emocional. Bases cognitivas y sociales del juicio moral [Tesis de doctorado]. Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.

Transparency International (2009). Guía de lenguaje claro sobre lucha contra la corrupción. Berlín: Transparency International.

Transparency International (2019). Corruption Perceptions Index 2018. Recuperado de https://www.transparency.org/cpi2018

Transparencia por Colombia (2010). Capítulo Transparencia Internacional. Recuperado de http://transparenciacolombia.org.co

Transparencia por Colombia (2019). Índice de Percepción de la Corrupción 2018. Recuperado de http://transparenciacolombia.org.co/2019/02/25/resultados-ipc-2018/

Universidad Pontificia Bolivariana (2012). Formación integral para la transformación social y humana. Marco conceptual. Medellín: UPB.

Vallaeys, François (2009). El desafío de enseñar ética en la universidad. Papeles de Ética, Economía y Dirección, 4, 1-21.

Vallaeys, François (septiembre, 2018). Ética, responsabilidad e innovación. Trabajo presentado en VI Congreso de Enseñanza de la Ética “Ética de lo público, educación y territorio”, Red para la Formación Ética y Ciudadana, Cali, Colombia.

Vanegas-Carvajal, Edgar Alonso (2009). La razón y la voluntad en Blaise Pascal. Modos complementarios para el conocimiento. Cali: Universidad de San Buenaventura.

Villegas de Posada, Cristina (2008). La acción moral: explicaciones filosóficas y contrastaciones psicológicas. Bogotá: Uniandes.

Weiss, Joseph (2006). Ética en los negocios: un enfoque de administración de los stakeholders y de casos. México: Thomson.

Downloads

Published

2020-05-01

How to Cite

Vanegas-Carvajal, E. A., Moreno-López, V., & Echeverri-Rendón, P. (2020). Public Sector Ethics: Developing Human and Professional Integrity in the Context of Higher Education in Colombia. Revista CS, (31), 297-326. https://doi.org/10.18046/recs.i31.3251