Economic Missions in Colombia and its Impact on Industrial Technical Education, 1930-1960
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i34.4193Keywords:
Industrial Development, Technical Education, International Economic RelationsAbstract
This article presents the contribution of some economic missions to the Colombian education between 1930 and 1960, which followed the guidelines given by the educational missions that simultaneously arrived to the country. The sources of this article are the official reports presented by the missions and the existing regulations supported by historiography, which allowed to determine the political and economic aspects of Colombia at different times. The Kemmerer (1923-1930), Currie (1949-1950), and Lebret (1954-1956) missions diagnosed the economic and social events of the country, and determined the conditions to undertake growth processes from the development of industrial technical education in its different levels, in order to comply with the requirements of external policies that promoted the development of Latin America, which encouraged the industrial technical training and the consolidation of the educational system in general.
Downloads
References
Banco Mundial (1950). Bases de un programa de fomento para Colombia. Informe de una misión dirigida por Lauchlin Currie. Bogotá: Banco de la República.
Bejarano, Jesús (1980). La economía en el siglo XX. En Manual de Historia de Colombia (Tomo III, pp. 17-79), editado por Jaime Jaramillo-Uribe. Bogotá: Colcultura.
Carrizosa, Julio (1933). Memoria del ministro de Educación Nacional al Congreso. Bogotá: Cromos.
Castro, José Joaquín (ed.), (1938). Educación Nacional: Informe al Congreso. Bogotá: ABC.
Currie, Lauchlin (1993). Los objetivos del desarrollo. Cuadernos de Economía, 13(18-19), 163-188.
Decreto 1570 de 1939 (2 de agosto), por el cual se fija el plan de estudios de educación secundaria. Diario Oficial núm. 24140. Recuperado en https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-102775_archivo_pdf.pdf
Decreto 2350 de 1939 (7 de diciembre), por el cual se reglamenta la enseñanza industrial. Diario Oficial núm. 24239. Recuperado de http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1439958
Decreto 1385 de 1940 (17 de julio), por lo cual se reglamenta el Decreto 503 de 1940, en lo relativo a construcciones escolares. Diario Oficial núm. 24420. Recuperado de http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=1277161
Decreto 884 de 1946 (16 de marzo), por el cual se crea el Bachillerato Técnico Industrial y se fija el correspondiente plan de estudios. Diario Oficial núm. 26093. Recuperado de http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1183794
Decreto 2586 de 1950 (6 de agosto), por el cual se crea el Instituto Colombiano de Especialización Técnica en el Exterior. Diario Oficial núm. 27383. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-103405_archivo_pdf.pdf
Decreto 118 de 1957 (21 de junio), por el cual se decretan aumentos de salarios, se establece el subsidio familiar y se crea el Servicio Nacional de Aprendizaje, SENA. Diario Oficial núm. 29441. Recuperado de http://www2.congreso.gob.pe/sicr/cendocbib/con4_uibd.nsf/38B359B895555A6905257FE20078E2A4/$FILE/1.DECRETO_118_DE_1957_crea.pdf
Decreto 164 de 1957 (6 de agosto), por el cual se organiza el Servicio Nacional de Aprendizaje. Diario Oficial núm. 29475. Recuperado en https://www.redjurista.com/Documents/decreto_164_de_1957_poder_ejecutivo.aspx#/
Decreto 2433 de 1959 (11 de septiembre), por el cual se modifican los planes de estudios para la enseñanza industrial y comercial. Diario Oficial núm. 30076. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-103600_archivo_pdf.pdf
Desarrollo del proyecto principal de la Unesco sobre educación primaria en Iberoamérica (1960). Revista de Educación, 39(112), 35-39.
Díaz, Ariel; León, Libardo (2008). Historia de una universidad del medio siglo: la Universidad Industrial de Santander. Bucaramanga: UIS.
Gaitán, Jorge Eliécer (1940). Obra educativa del Gobierno en 1940. Bogotá: Imprenta Nacional.
Galán, Mario (2008). Una obra vital para Santander. Revista de Santander, 3, 18-21.
Galán, Gabriel (2011). Mario Galán Gómez: un hombre hecho por sí mismo. Bucaramanga: Universidad Industrial de Santander.
Helg, Aline (2001). La educación en Colombia 1918-1957. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Kemmerer, Edwin (1927). Economic advisory work for governments. The American Economic Review, 17(1), 1-12.
Lebret, Louis-Joseph (1958). Estudio sobre las condiciones del desarrollo de Colombia. Bogotá: Cromos.
Ley 56 de 1927 (10 de noviembre), por el cual se dictan algunas disposiciones sobre instrucción pública. Diario Oficial núm. 20645. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-102998_archivo_pdf.pdf
Ley 23 de 1931 (9 de febrero), por el cual se crea un Consejo de Economía Nacional. Diario Oficial núm. 21619. Recuperado de http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1578740
Meisel, Adolfo; Ramírez, María Teresa; Jaramillo, Juliana (2014). Muy tarde pero rentables: los ferrocarriles en Colombia durante el periodo 1920-1950. Cuadernos de Historia de Colombia, 34, 1-54.
Melgarejo-Rey, Florentino (1931). Informe del director de Educación al señor gobernador del departamento de Cundinamarca. Bogotá: Imprenta del Departamento.
República de Colombia (1957). Informe del Proyecto para el I Plan Quinquenal. Bogotá: República de Colombia.
Sáenz, Eduardo (2001). La Misión del Banco Mundial en Colombia, el Gobierno de Laureano Gómez (1950-1951) y la Asociación Nacional de Industriales (ANDI). Cuadernos de Economía, 20(35), 245-265.
Sánchez, Raúl (1967). Colombia, Planeamiento de la Educación. París: Unesco.
Valencia-Restrepo, Jorge (1987). La Misión Kemmerer y los intereses financieros británicos en Colombia durante la década de 1920. Lecturas de Economía, 24, 9-53.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Álvaro Acevedo Tarazona, Dayana Lucía Lizcano Herrera
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.