Law on Teaching Careers in Chile: The Way Teachers and School Leaders Interpret and Develop its Principles
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i34.4203Keywords:
Public Policy, Teaching Career, Discourses, ChileAbstract
The Chilean educational system is facing important processes of transformation and reform. This article explores the Professional Development System for Teachers (Law 26.093), which has focused its efforts on improving teacher evaluation systems and promoting changes in their working practices and professional training. The objective is to analyse how principals and teachers of the educational system have interpreted this law, and their beliefs about how the principles of the reform can be implemented with a perspective of recontextualization. Therefore, semi-structured interviews were conducted with 13 teachers and members of management teams. The findings presented point out that there is great potential in the development of collaborative work, the need for training for its implementation and formalization.
Downloads
References
Alliaud, Andrea (2018). El desarrollo profesional docente: una cuestión política y pedagógica. Praxis Educativa, 13(2), 278-293.
Avelar, M. (2016). Interview with Stephen J. Ball: Analysing his contribution to education policy research. Education Policy Analysis Archives, 24(24). https://doi.org/10.14507/epaa.24.2368
Ávalos, Beatriz (2013). ¿Héroes o Villanos? La Profesión Docente en Chile. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Ball, Stephen (2012). The micro-politics of the school. Towards a theory of school organization. London y New York: Routledge.
Ball, Stephen; Maguire, Meg; Braun, Annette (2011). How Schools Do Policy: Policy Enactments in Secondary Schools. London y New York: Routledge.
Ball, Stephen; Maguire, Meg; Braun, Annette (2012). How schools do policy: Policy enactments in secondary schools. London: Routledge.
Beca, Carlos (2014). La profesión docente en Chile y el debate sobre una nueva carrera profesional. Revista Docencia, 6-17. Recuperado 10 de diciembre de 2018, de http://revistadocencia.cl/web/index.php/ediciones-anteriores/60-docencia54
Beca, Carlos; Cerri, Marianella (2014). Políticas docentes como desafío de educación para todos más allá del 2015. En Apuntes Educación y Desarrollo Post-2015. Unesco.
Bakieva, Margarita; González, José; Sancho-Álvarez, Carlos (2019). El rol de la colegialidad en el desarrollo profesional de la carrera docente: una propuesta de instrumento de evaluación. Publicaciones, 49(1), 191-218.
Castro, Ana; Blanco, Belen (2007). El Muestreo en Investigación Cualitativa. Nure Investigación, 27. Recuperado de https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340/330
Canales, Manuel (2006). Metodologías de Investigación Social. Santiago de Chile: LOM.
Cisternas, Tatiana (2007). Consideraciones para el análisis de la investigación sobre formación docente en Chile. Revista Pensamiento Educativo, 41(2), 189-206.
Cisternas, Tatiana; Córdoba, Claudia; Ruffinelli, Andrea (2017). Iniciarse en la docencia: Relatos de once experiencias. Chile: Editorial Universidad Alberto Hurtado.
Contreras, Claudia; Monereo, Carles (2016). Innovaciones en la formación inicial y continua del profesorado: oportunidades y desafíos en el contexto chileno. Estudios pedagógicos (Valdivia), 42(4), 7-9. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000500001
Creswell, Jhon (2007). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Traditions. Thousand Oaks: Sage.
Denzin, Norman; Lincoln, Yvonna (2017). The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage.
Emerson, Robert; Fretz, Rachel; Shaw, Linda (2011). Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press.
Eyzaguirre, Silvia; Ochoa, Fernando (2015). Fortalecimiento de la carrera docente. Propuestas de Política Pública, 8. Recuperado de https://www.cepchile.cl/cep/site/docs/20160304/20160304101205/PPP_008_SEyzaguirre-FOchoa.pdf
Hernández, Sampieri; Fernández-Collado, Carlos; Baptista, Lucio (2006). Metodología de la Investigación. Ciudad de México: McGraw-Hill.
Flick, Uwe (2012). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.
Ley 20.903 (2016). Ley Sistema de Desarrollo Profesional Docente Crea el de Desarrollo Profesional Docente. Recuperado de https://www.leychile.cl/N?i=1087343&f=2019-04-25&p=
Lopes, Alice (2016). The Theory of Enactment by Stephen Ball: And What If the Notion of Discourse Was Different? Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(25), 1-19. Recuperado en 19 de diciembre de 2018, de https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/2111
Pardo, Marcela; Adlerstein, Cynthia (2020). Opiniones paradójicas de los docentes de ECEC sobre el nuevo sistema chileno para el desarrollo profesional de docentes. Early Years, 1–13. https://doi.org/10.1080/09575146.2020.1736008
Puga, Ismael; Polanco, Diego; Corvalán, Diego (2015). Segregación de la formación y carrera docente y su rol en la reproducción social de la desigualdad. Calidad en la educación, 43, 57-102. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652015000200003
Ruffinelli, Andrea (2016). Ley de desarrollo profesional docente en Chile: de la precarización sistemática a los logros, avances y desafíos pendientes para la profesionalización. Estudios pedagógicos, 42(4), 261-279. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052016000500015
Stamann, Christoph; Janssen, Markus; Schreier, Margrit (2016). Searching for the Core: Defining Qualitative Content Analysis. Forum: Qualitative Social Research, 17(3), Art. 16.
Trillo, Alonso; Nieto, José; Martínez, Begoña; Escudero, Juán (2017). El desarrollo profesional y la colaboración docente: un análisis situado en el contexto español de las tensiones y fracturas entre la teoría y la práctica. Análisis de Políticas Educativas Archivos / Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25, 1-29.
Unesco-Orealc (2015). Las carreras docentes en América Latina. La acción meritocrática para el desarrollo profesional. Santiago de Chile: Unesco-Orealc.
Unesco-Orealc (2016). Perspectivas sobre Políticas Docentes en América Latina y el Caribe. Aprendizajes de la Estrategia Regional sobre Docentes de la Orealc/Unesco 2011-2016. Santiago de Chile: Unesco-Orealc.
Verger, Antoni; Bonal, Xavier; Zancajo, Adrián (2016). Recontextualización de políticas y (cuasi)mercados educativos. Un análisis de las dinámicas de demanda y oferta escolar en Chile. Education Policy Analysis Archives, 24(27). https://doi.org/10.14507/epaa.24.2098
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 José Miguel Olave Astorga, Eloisa Paz Sierralta Landaeta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.