Ambiguous Waters: Embodying Anthropocene Awareness through Río de la Plata’s Ecogothic
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i36.4773Keywords:
Literature from Río de la Plata, Gothic Mode, Ecocriticism, Ecofeminism, Vibrant MatterAbstract
This article examines regional engagements with the gothic mode by contemporary writers on either side of the Río de la Plata. The short story “Bajo el Agua Negra” (Mariana Enríquez, 2016) and the novel Mugre Rosa (Fernanda Trías, 2020) both feature figures of monstrous children, toxic rivers, and mutated bodies not only to criticize historical and contemporary social injustices and dominant models of production, but also to imagine a multispecies ethics of care. Through liminal protagonists who simultaneously represent and challenge anthropocentric models, Enríquez and Trías demonstrate a nascent Anthropocene awareness. In both texts, the emergence of non-human storied matter as embodied agency is impossible to ignore, resonating with feminist ecocritical and materialist posthumanist thinkers. However, far from awakening a horror that overwhelms and immobilizes the reader, these ambiguous and open-ended speculative visions indicate that something more hopeful might emerge from the destruction of old models.
Downloads
References
Adams, Carol (2015). The Sexual Politics of Meat: A Feminist-Vegetarian Critical Theory. London and New York: Bloomsbury Press.
Alaimo, Stacey (2018). Trans-Corporeality. En The Posthuman Glossary (pp. 435-438), editado por Rosi Braidotti y Maria Hlavajova. London and New York: Bloomsbury.
Albrecht, Glenn; Sartore, Gina-Maree; Connor, Linda; Higginbotham, Nick; Freeman, Sonia; Kelly, Brian; Stain, Helen...; Pollard, Georgia (2007). Solastalgia: The Distress Caused by Environmental Change. Australas Psychiatry, 15(1), 95-98.
Arias, Ariadna (2019). El río Matanza, un lugar inhabitable para cinco millones de argentinos. La voz de Galicia. Recuperado de https://www.lavozdegalicia.es/noticia/sociedad/2019/12/26/rio-matanza-lugar-inabitable-cinco-millones-argentinos/00031577370845628922369.htm
Baldick, Chris; Mighall, Robert (2015). Gothic Criticism. En A New Companion to the Gothic (pp. 267-287), editado por David Punter. West Sussex: Wiley Blackwell Press.
Baldick, Chris (2009). Introduction. En The Oxford Book of Gothic Tales (pp. xi- xxiii). London: Oxford University Press.
Barbas-Rhoden, Laura (2011). Ecological Imaginations in Latin American Fiction. Gainesville: University Press of Florida.
Bennett, Jane (2009). Vibrant Matter: A Political Ecology of Things. Durham: Duke University Press.
Braidotti, Rosi (2019). Posthuman Knowledge. Cambride: Polity Press.
Carter, Angela (1975). Notes on the Gothic Mode. The Iowa Review, 6(3), 132-134.
Conversatorio sobre Mugre Rosa de Fernanda Trías con Piedad Bonett (2021). Facultad de Artes y Humanidades de la Universidad de los Andes. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=jAfwVDC8Q3g&t=2341s
Cortázar, Julio (1975). Notas sobre lo gótico en el Río de la Plata. Caravelle. Cahiers du monde hispanique et luso-brésilien, 25, 145-151.
Crosby, Sara (2014). Beyond Ecophilia: Edgar Allan Poe and the American Tradition of Ecohorror. ISLE: Interdisciplinary Studies in Literature and Environment, 21(3), 513-25.
Dabove, Juan (2 de julio de 2018). Mariana Enríquez y el gótico argentino contemporáneo. Apóstrofe. Recuperado de https://pifiada.blogspot.com/2018/07/gotico-argentino.html
De Armas, Rosina (2019). Cianobacterias en Uruguay: dónde, cómo y por qué se originan. El Observador. Recuperado de https://www.elobservador.com.uy/nota/cianobacterias-en-uruguay-donde-como-y-por-que-se-originan--2019131172159
Deckard, Sharae (2019). Ecogothic. En Twenty-First Century Gothic: An Edinburgh Companion (pp. 174-188), editado por Maisha Wester y Xavier Aldana Reyes. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Del Príncipe, David (2014). Introduction: The EcoGothic in the Long Nineteenth Century. Gothic Studies, 16(1). http://dx.doi.org/10.7227/GS.16.1.1
Dillon, Sarah (2018). The Horror of the Anthropocene. C21 Literature: Journal of 21st-Century Writings, 6(1), 5.
Drucaroff, Elsa (2011). Los prisioneros de la torre; política, relatos y jóvenes en la postdictadura. Buenos Aires: Emecé.
Duff, Guillermo (2013). Las huellas de la literatura “gótica” en las literaturas estadounidense y argentina. [Tesis de maestría]. Universidad de Chile, Santiago, Chile.
“Encuentros en la próxima fase: con Mariana Enríquez, Ana Llurba y Ariadna Castellarnau” (2020). Livestream con Librería Gilamesh. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=7QjdZpgpMZU
Enríquez, Mariana (2016). Las cosas que perdimos en el fuego. Barcelona: Anagrama.
Enríquez, Mariana (2017a). Conurbano: Mariana Enríquez (capítulo completo). Canal Encuentro. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=Bx__crZR02M
Enríquez, Mariana (2017b). Narrativa de terror por Mariana Enríquez. Flacso Argentina. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=bHdM7Wq6fe4&t=667s
Enríquez, Mariana (2018). Mariana Enriquez & Guadalupe Nettel: The Dark and the Hidden. Entrevista con Peter Adolphsen en el Louisiana Literature Festival. Louisiana Museum of Modern Art. Recuperado de https://channel.louisiana.dk/video/mariana-enriquez-guadalupe-nettel-the-dark-and-the-hidden
Estok, Simon (2009). Theorizing in a Space of Ambivalent Openness: Ecocriticism and Ecophobia. Interdisciplinary Studies in Literature and Environment, 16(2), 203-225.
Galdolfo, Elvio; Hojman, Eduardo (2002). El terror argentino: cuentos. Buenos Aires: Alfaguara.
Gamer, Michael (2004). Romanticism and the Gothic: Genre, Reception, and Canon Formation. Cambridge: Cambridge University Press.
Ghosh, Amitav (2016). The Great Derangement: Climate Change and the Unthinkable. Chicago: University of Chicago Press.
Goicochea, Adriana Lía; Guzmán-Conejeros, Rodrigo (2016). Derivaciones del modo gótico en la narrativa argentina. Las generaciones de postdictadura. Anuario Pilquen. Sección divulgación científica del Curza, 1(1). Recuperado de http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/anuariocurza/article/view/1844
Goicochea, Adriana Lía (2014). El modo gótico y una literatura sin fronteras. Revista de literaturas modernas, 44(2), 9-30.
Haraway, Donna (2003). The Promises of Monsters: A Regenerative Politics for Inappropriate/dOthers. En The Monster Theory Reader (pp. 459–521), editado por Jeffrey Andrew Weinstock. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Haraway, Donna (2015). Anthropocene, Capitalocene, Plantationocene, Chthulucene: Making Kin. Environmental Humanities, 6(1), 159-165.
Hodgson, Eleanor Marie (2019). María Enríquez y el gótico urbano de Argentina. Inédito.
Hugonny, Julie (2020). Do I look Inanimate to You, Punk? Modern Language Studies, 49(2), 16-33.
Iovino, Serenella; Oppermann, Serpil (2014). Material Ecocriticism. Bloomington: Indiana University Press.
Johns-Putra, Adeline (2016). My Job is to take care of You: Climate Change, Humanity, and Cormac McCarthy’s The Road. MFS Modern Fiction Studies, 62(3), 519-540.
Keetley, Dawn; Wynn-Sivils, Matthew (2018). Introduction: Approaches to Ecogothic. En Ecogothic in Nineteenth Century American Literature (pp. 1-20), editado por Dawn Keetley; Matthew Sivils. London and New York: Routledge.
La Danta LasCanta (2017). El Faloceno: redefinir el Antropoceno desde una mirada ecofeminista. Ecología política, (53), 26-33.
Litvan, Valentina (2013). Escribir en la orilla. Encuesta a escritores actuales de ambos lados del Río de la Plata. Cuadernos LIRICO, 8. https://doi.org/10.4000/lirico.1021
Llurba, Ana (25 de junio de 2016). Mariana Enríquez, colección de mujeres siniestras. El Asombrario & Co. Recuperado de https://elasombrario.publico.es/mariana-enriquez-coleccion-mujeres-siniestras/
Longueil, Alfred (1923). The Word ‘Gothic’ in Eighteenth Century Criticism. Modern Language Notes, 38(8), 453-460.
Lovecraft, Howard Phillips (2013). The Call of Cthulhu. En H. P. Lovecraft: The Classic Horror Stories (pp. 24-52), editado por Roger Luckhurst. London: Oxford University Press.
McBrien, Justin (2016). Accumulating Extinction: Planetary Catastrophism in the Necrocene. En Anthropocene or Capitalocene? Nature, History, and the Crisis of Capitalism (pp. 116-137), editado por Jason W. Moore. Oakland: PM Press.
Montes, Graciela (18 de mayo de 2001). El mundo como acertijo. Brecha. Recuperado de https://www.lainsignia.org/2001/mayo/cul_069.htm
Montoro, Fernanda (13 de abril de 2021). No predije el futuro, simplemente observé el presente: Fernanda Trías. El Tiempo. Recuperado de https://www.eltiempo.com/cultura/musica-y-libros/fernanda-Tr%C3%ADas-habla-de-su-nueva-novela-mugre-rosa-580416
Moraña, Mabel (2017). El monstruo como máquina de Guerra. Madrid: Iberoamericana.
“Mugre rosa: la novela de Fernanda Trías situada en un Montevideo distópico” (4 noviembre de 2020). Entrevista en Desayunos informales. Teledoce. https://www.youtube.com/watch?v=ZPJDCPvvLa4
Navarro, Elisa (2017). Las obsesiones de Mariana Enríquez. Zero grados. Recuperado de http://www.zgrados.com/las-obsesiones-mariana-Enriquez
Nixon, Rob (2011). Slow Violence and the Environmentalism of the Poor. Cambridge: Harvard University Press.
Olivera, Jorge (2005). El miedo en la literatura uruguaya: en efecto de construcción narrativa. Anales de literatura hispanoamericana, 34, 43-69.
Olmedo, Nadina Estefanía (2010). Ecos góticos en la novela y el cine del cono sur [Tesis de doctorado]. University of Kentucky, Estados Unidos.
Ordiz, Inés Alonso-Collada (2018). Civilization and Barbarism and Zombies: Argentina’s Contemporary Gothic. En Latin American Gothic in Literature and Culture (pp. 5-26), editado por Inés Ordiz y Sandra Casanova-Vizcaíno. New York: Routledge.
Ordiz, Inés Alonso-Collada (2014). Estrategias ficcionales de lo insólito: la literatura gótica frente a la literatura fantástica. Revista Badebec, 3(6). Recuperado de https://revista.badebec.org/index.php/badebec/article/view/73
Osorio, Camila (6 de enero de 2021). Fernanda Trías: “Consumimos hasta destruirnos a nosotros mismos. El País Cultura. Recuperado de https://elpais.com/cultura/2021-01-06/fernanda-trias-consumimos-hasta-destruirnos-a-nosotros-mismos.html
Pastorino, Agustina (2018). El mal social como fuente de terror: un recorrido por la narrativa breve de Mariana Enríquez [Tesis de pregrado]. Universidad de San Andrés, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de https://repositorio.udesa.edu.ar/jspui/handle/10908/16623
Pérez-Cotten, Ana Clara (30 de agosto de 2021). Las autoras se hacen eco de la crisis ambiental en sus obras y toman posición política. Telam Digital. https://www.telam.com.ar/notas/202108/566684-ecoficcion.html
Pettinaroli, Elizabeth; Mutis, Ana María (2013). Introduction: Troubled Waters: Rivers in Lati American Imagination. Hispanic Issues On Line, 12, 1-18. Recuperado de https://conservancy.umn.edu/handle/11299/184426
Prado, Esteban; Ferrante, Lucio (2020). Devenir americano del terror argentino: un diálogo crítico con Franco Bifo Berardi. Recial, XI(17), 142-167.
Pruneda-Paz, Dolores (17 de septiembre de 2021). Literatura argentina de terror: un fenómeno que crece al ritmo de premios y traducciones. Infobae Cultura. Recuperado de https://www.infobae.com/cultura/2021/09/17/literatura-argentina-de-terror-un-fenomeno-que-crece-al-ritmo-de-premios-y-traducciones/
Pomeraniec, Hinde (17 de enero de 2021). Mariana Enríquez y un libro que desanda el camino de su obra de no ficción. Infobae. Recuperado de https://www.infobae.com/cultura/2021/01/17/mariana-enriquez-y-un-libro-que-desanda-el-camino-de-su-obra-de-no-ficcion-todos-vivimos-entre-fantasmas/
Punter, David (1999). Introduction: Of Apparitions. En Spectral Readings: Towards a Gothic Geography (pp. 1-10), editado por Glennis Byron y David Punter. Basingstoke: MacMillan.
Punter, David; Byron, Glennis (2004). The Gothic. Malden: Blackwell.
Ramella, Juana (2019). El reencantamiento terrorífico del cuento argentino: Mariana Enríquez. Boletín GE, (23), 122–138. Recuperado de http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/boletingec/article/view/1911
Rossetti, Lucía Caminada (2015). Rituales políticos, sexuales y sagrados en la literatura del siglo XIX. El Matadero como espacio de transición y mezcla. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM, 29. https://doi.org/10.4000/alhim.5268
Saer, Juan José (1991). El rio sin orillas: tratado imaginario. Titivillus (digital edition).
Sandilands, Catriona (1999). The Good-Natured Feminist: Ecofeminism and the Quest for Democracy. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Segato, Rita Laura (2014). Las nuevas formas de la guerra en el cuerpo de las mujeres. Revista Sociedade e Estado, 29(2), 341-371.
Simonetti, Paula (2016). En Montevideo. La pecera, 15. https://www.lapecerarevista.com/paula-simonetti
Skinner, Lee (1999). Carnality in “El matadero”. Revista de Estudios Hispánicos, 33(2), 205-226.
Smith, Andrew; Hughes, William (2013). EcoGothic. Manchester: Manchester University Press.
Soper, Ella (2013). Grieving Final Animals and Other Acts of Dissent. Interdisciplinary Studies in Literature and Environment, 20(4), 746-756.
Spooner, Catherine (2006). Contemporary Gothic. London: Reaktion Books.
Straß-Senol, Hanna (2015). “A Living Death, Life Inside-Out:” The Postcolonial Toxic Gothic in Robert Barclay’s Meļaļ: A Novel of the Pacific. En Globalizing Literary Genres (pp. 228240), editado por Jernej Habjan y Fabienne Imlinger. London and New York: Routledge.
Tanzi, Silvana (28 de octubre de 2020). Yo quería recuperar lo poético en el horror. Semanario Búsqueda. Recuperado de https://www.busqueda.com.uy/Secciones/-Queria-recuperar-lo-poetico-en-el-horror--uc2079
Trexler, Adam (2015). Anthropocene Fictions: The Novel in a Time of Climate Change. Charlottesville and London: University of Virginia Press.
Trías, Fernanda (2020). Mugre rosa. Montevideo: Random House.
Trías, Fernanda; Medina, Fernando (17 de octubre de 2020). Con Fernanda Trías: oír con los ojos. En perspectiva. Recuperado de https://enperspectiva.uy/en-perspectiva-radio/oir-conlos-ojos/fernanda-trias-autora-mugre-rosa/
Ventura, Maria Virginia (2019). Gótico en el Río de la Plata. Revista Ardea. Recuperado de https://ardea.unvm.edu.ar/ensayos/gotico-en-el-rio-de-la-plata/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Allison Mackey
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.