Sexual Division of Labor and Confinement among High School Students. A Case Study from Aguascalientes, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i35.4882

Keywords:

Youths, Sexual Division of Labor, COVID-19, Gender Inequalities, Mexico

Abstract

This qualitative case study describes how a group of young students from a public high school in Aguascalientes (Mexico) experienced the confinement for the COVID-19 pandemic. Our main finding is the intensification of the sexual division of labor. While women intensified their domestic and care work participation, men were pushed to enter the informal labor market to support their household economy. Men dropped out of school to a greater extent than women, which could mean that unpaid household chores are more compatible with academic tasks compared to paid extra-domestic occupations. The lack of social protection for youth in Mexico exacerbates gender inequalities among young men and women during confinement, impacting their mental health and their autonomy. The paper is based on an ethnographic experience conducted in a public high school from August 2019 to July 2020.

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Author Biographies

  • Nancy Chávez-Llamas, Centro de Investigación y Docencia Económicas

    Licenciada en Psicología por la Universidad Autónoma de Zacatecas (México) y Maestra en Investigaciones Sociales y Humanísticas por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (México). Asistente de investigación en el Programa de Política de Drogas del Centro de Investigación y Docencia Económicas, Región Centro (México). Sus temas de investigación son jóvenes, violencia, drogas, narcotráfico, narcocultura y vida cotidiana.

  • Angélica Ospina-Escobar, Centro de Investigación y Docencia Económicas

    Doctora en Estudios de Población y Maestra en Demografía por El Colegio de México (México). Catedrática Conacyt asignada al Programa de Política de Drogas del Centro de Investigación y Docencia Económicas, Región Centro (México). Sus temas de investigación son el uso problemático de drogas, reducción de daños, género, curso de vida y sociología de las emociones.

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Published

2021-11-05

How to Cite

Chávez-Llamas, N., & Ospina-Escobar, A. (2021). Sexual Division of Labor and Confinement among High School Students. A Case Study from Aguascalientes, Mexico. Revista CS, (35), 41-66. https://doi.org/10.18046/recs.i35.4882