The Spanish Poet Pedro Herreros (1890-1937) in Buenos Aires’ Editorial and Literary Space

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i42.01

Keywords:

Buenos Aires, Pedro Herreros, Poetry, Early 20th Century, Literary and Editorial Space

Abstract

The autobiographical marks that traverse the poetic work of Pedro Herreros show the gaze of an emigrant who, in difficult economic conditions, adapted himself to living at the beginning of the 20th century during the expansion of modern capitalism in Buenos Aires. The correspondence he had with his close friend, the Argentine cartoonist Antonio Bermúdez Franco, still unpublished, shows some of the strategies that the Spanish poet used to publish his work and be part of literary and publishing circles that would give him the desired recognition. Through both documentary sources, which have served as a methodological guide, we show the difficult economic conditions that Herreros endured and some of the resources he used to make his way into the literary world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alfonso Rubio, Universidad del Valle

    Doctor en Ciencias de la Documentación e Historia de la Ciencia por la Universidad de Zaragoza (España). Profesor titular del Departamento de Historia de la Universidad del Valle (Colombia). Miembro del grupo Nación-Cultura-Memoria, de la Universidad del Valle, dedica sus investigaciones a la historia de la cultura escrita. Entre sus publicaciones más recientes, ambas de 2022, se destacan El archivo: símbolo y orden de la escritura fundacional. Villa de Medellín, Nuevo Reino de Granada; y Diversidad y utilidad de la escritura.

References

Altamirano, Carlos; Sarlo, Beatriz (1997). La Argentina del Centenario: campo intelectual, vida literaria y temas ideológicos. En Ensayos argentinos. De Sarmiento a la vanguardia (pp. 161-199). Buenos Aires: Espasa-Calpe/Ariel.

Bajtin, Mijail (1974). La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. Barcelona: Barral.

Benjamin, Walter (1990). Poesía y capitalismo. Iluminaciones ii. Madrid: Taurus.

Berman, Marshall (1991). Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad. Bogotá: Siglo Veintiuno.

Bourdieu, Pierre (1997). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama.

Bourdieu, Pierre (2002). Campo intelectual y proyecto creador. En Campo de poder, campo intelectual. Itinerario de un concepto (pp. 9-50). Buenos Aires: Montressor.

Bourdieu, Pierre (2003). Campo del poder, campo intelectual y habitus de clase. En Intlectuales, política y poder (pp. 23-42). Buenos Aires: Eudeba.

Carpio, Campo (1944). Genio y figura en la obra de Álvaro Yunque. Revista Iberoamericana, 7(14), 271-292. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.1944.3254

D’Aló, Oreste (1971). Recordando a Pedro Herreros. Diario La Capital, s.p.

Esteban, José; Zahareas, Anthony N. (1998). Los proletarios del arte. Introducción a la bohemia. Madrid: Celeste.

Fernández-Moreno, Baldomero (1941). Antología, 1915-1940. Buenos Aires: Espasa-Calpe.

Fernández-Moreno, César (1967). La realidad y los papeles. Panorama y muestra de la poesía argentina contemporánea. Madrid: Aguilar.

González-Tuñón, Enrique (1927). De cómo Pedro Herreros logró agotar 5.000 ejemplares de su libro “Poesía pura”. Diario Crítica, p. 3.

Herreros, Pedro (1915). El libro de los desenfados. Contiene además este pequeño volumen, versos sobre otros asuntos, que pueden servir de provechoso pasatiempo á quien lo leyere. Buenos Aires: Imprenta de José Tragant.

Herreros, Pedro (1922a). Buenos Aires grotesco y otros motivos. Buenos Aires: Samet.

Herreros, Pedro (31 de agosto de 1922b). [Carta a Antonio Bermúdez]. Copia en posesión de Nelly Ernestina Herreros.

Herreros, Pedro (17 de noviembre de 1922c). [Carta a Antonio Bermúdez]. Copia en posesión de Nelly Ernestina Herreros.

Herreros, Pedro (1923a). Poemas egotistas. Buenos Aires: Talleres gráficos Damiano.

Herreros, Pedro (29 de enero de 1923b). [Carta a Antonio Bermúdez]. Copia en posesión de Nelly Ernestina Herreros.

Herreros, Pedro (1924a). Las Trompas de Falopio (1915-1923). Buenos Aires: Sagitario.

Herreros, Pedro (18 de enero de 1924b). [Carta a Antonio Bermúdez]. Copia en posesión de Nelly Ernestina Herreros.

Herreros, Pedro (1926). Poesía pura. Buenos Aires: Talleres gráficos Damiano.

Herreros, Pedro (1936). Córdoba bajo mi ojo. Sus gentes, sus cosas, sus enigmas, o Esto huele mal. Córdoba: La lectura que duele pero te cura.

Herreros, Pedro (1960). Bestiario. Córdoba: Establecimientos Gráficos Biffignandi.

Herreros, Pedro (2019). Crónicas y cuentos. Arnedo: Ayuntamiento/FUNCAR.

López-Buisán, José Gabriel (1938). El narrador y el agua. Buenos Aires: Editorial del autor.

Los libros (2 de septiembre de 1922). Caras y Caretas, pp. 1248.

Martínez, Jesús A. (2009). Vivir de la pluma. La profesionalización del escritor, 1836-1936. Madrid: Marcial Pons.

Monteleone, Jorge (2006). Baldomero Fernández Moreno: el poeta en la ciudad. En Literatura argentina siglo xx (Yrigoyen entre Borges y Arlt, 1916-1930) (pp. 263-271). Buenos Aires: Paradiso/Fundación Crónica General.

Muñoz, Andrés (1971). Vida de Quinquela Martín. Buenos Aires: B. U. Chiesino.

Nalé-Roxlo, Conrado (1978). Borrador de memorias. Buenos Aires: Plus Ultra.

Riccio, Ernesto (s.f.). Algo de lo que se ha dicho sobre Pedro Herreros [Folleto].

Rubio, Alfonso (2015). Pedro Herreros. Poeta del sencillismo, poeta de inquietud social. Berceo, 168, 53-71.

Rubio, Alfonso (2018). La hoja de vida de un poeta español en Buenos Aires. Pedro Herreros, 1890-1937. Logroño: IER.

Rubio, Alfonso (2019). Pedro Herreros (1890-1937). Un poeta español atrapado por la modernidad de Buenos Aires. Intellèctus, 18(2), 266-289. https://doi.org/10.12957/intellectus.2019.47128

Van-der-Huck, Felipe (2012). La literatura como oficio: José Antonio Osorio Lizarazo, 1930-1946. Medellín/Cali: La Carreta/Icesi.

Viñuales, Rodrigo (2017). De la vanguardia olvidada. Amistad y colaboración entre el poeta Pedro Herreros y el artista Antonio Bermúdez Franco. Revista América, 26, 73-97.

Published

2024-02-26

How to Cite

Rubio, A. (2024). The Spanish Poet Pedro Herreros (1890-1937) in Buenos Aires’ Editorial and Literary Space. Revista CS, (42), a01. https://doi.org/10.18046/recs.i42.01