"Who will you vote for?”: The Political Campaign for the Presidency of Colombia, 1946

Authors

  • Catalina Ararat Universidad Icesi

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i12.1685

Keywords:

Elections, 1946 Presidential Campaign, Press, Diario del Pacífico

Abstract

This article seeks to understand how the 1946 Colombian presidential campaign coverage in the conservative Cali newspaper Diario del Pacífico promoted the Conservative candidate Mariano Ospina Pérez by differentiating him from Liberal candidates Gabriel Turbay Avinader and Jorge Eliécer Gaitán. It argues that this differentiation was achieved by a series of representations constructed through the interaction of 'mechanics' and 'content'. While 'mechanics' will try to show how the positive and negative representations of the candidates were constructed, the 'content' will give account of what was said about each candidate, this is, the content of such representations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fuentes primarias

Diario del Pacífico, Números 5.427–5.454, 1 de Abril – 6 de Mayo de 1946. Diario conservador.

Bibliografía

Acevedo Carmona, D. (2003). 'Prensa y confrontación política en Colombia, 1930–1950'. En: Carmen Elisa Acosta P. et al. (comps.), VII Cátedra de Historia Ernesto Restrepo Tirado: Medios y nación. Historia de los medios de Comunicación en Colombia. Bogotá, Colombia: Ministerio de Cultura, Distribuidora y Editora Aguilar, Altea, Taurus, Alfaguara, S.A.

Ararat Ospina, C. (2011). ''Sube la leche, baja el banano, el 5 de Mayo, sube Mariano': La construcción de enemigos en el periódico conservador Diario del Pacífico, durante la campaña por la presidencia de la República de Colombia, 1946', Proyecto de grado, Universidad Icesi.

Braun, H. (2008). Mataron a Gaitán. Bogotá, Colombia: Editora Aguilar S.A.

Henderson, J. D. (2006). La modernización en Colombia. Los años de Laureano Gómez 1889–1965. Medellín, Antioquia: Editorial Universidad de Antioquia.

Howarth, D. et al. (2000). Discourse theory and political analysis. Identities, hegemonies and social change. Manchester, Inglaterra: Manchester University Press.

Jaimes Peñaloza, S. M. (2012). Teatrocracia y legislación electoral colombiana 1886– 1938. Un estudio de y sobre cultura política y democracia. Bogotá, Colombia: Universidad del Rosario.

Laclau, E., y Mouffe, C. (1985). 'Más allá de la positividad de lo social: antagonismo y hegemonía'. En: Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia, Madrid, España: Siglo XXI (1987).

Laclau, E. (1996). Emancipation(s). Londres, Inglaterra: Verso (2007).

Laclau, E. (2005). La razón populista. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Londoño, J. E., y Ararat, C. (2012). 'Campañas electorales y publicidad política callejera: vallas, pendones, pasacalles y afiches, Cali, 2009–2010'. En: Rafael Silva et al. (comps.), Desafíos para la democracia y la ciudadanía. Cali, Colombia: Universidad Icesi.

Mouffe, C. (2007). En torno a lo político. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Real Academia Española. (1925). Diccionario de la lengua española. Décimo quinta edición. Madrid, España: Calpe.

Real Academia Española (1947), Diccionario de la lengua española. Décimo séptima edición. Madrid, España: Espasa–Calpe.

Schmitt, C. (2002). El concepto de lo político. Texto de 1932 con un prólogo y tres corolarios. Madrid, España: Alianza Universidad (1932).

Schmitt, C. (1932). The concept of the political. Expanded edition. Chicago, Estados Unidos: Chicago University Press (2007).

Published

2013-12-19

How to Cite

Ararat, C. (2013). "Who will you vote for?”: The Political Campaign for the Presidency of Colombia, 1946. Revista CS, (12), 465-501. https://doi.org/10.18046/recs.i12.1685