The Democratization of Higher Education in Colombia: An Exploratory Analysis
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i13.1826Keywords:
Democratization, higher education, analysis of conglomerates, key factorAbstract
This article addresses the topic of the democratization of higher education, presenting a description of both its quantitative and qualitative aspects. This phenomenon is viewed as a process of the social transformation of teaching that seeks to expand access to higher education through the equal and equitable distribution of various educational opportunities. Through the application of principal component and cluster analyses, the Colombian departments are ordered and categorized according to their level of democratization, finding that Bogotá and Caquetá respectively exhibited the best regional performances quantitatively and qualitatively–speaking.
Downloads
References
Albatch, P., Reisberg, L., & Rumbley, L. (2009). Tras la pista de una revolución académica: informe sobre las tendencias actuales. Conferencia muncial sobre la educación superior. UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001831/183168s.pdf.
Banguero, H. y Castellar, C. (s.f.). La Población Colombiana: Dinámica y Estructura. p.123–139. Recuperado de http://cms.univalle.edu.co/socioeconomia/media/ckfinder/files/'La%20Poblaci%C3%B3n%20Colombiana%20Din%C3%A1mica%20y%20Estructura.pdf
Baudelot, C. y Leclercq, F. (dirs.). (2008). Los efectos de la educación. Buenos Aires, Argentina: Del Estante Editorial.
Borjas, G., y Acosta, O. (2000). Education Reform in Colombia. [Documentos de Trabajo No. 19]. Fedesarrollo.
Bonet, J. (2005). Inequidad espacial en la dotación educativa regional en Colombia.]. Centro de Estudios Económicos Regionales – CEER Banco de la República. [Documentos de Trabajo sobre Economía Regional No.56.
Brunner, J. (2011). Educación y conocimiento: las dos agendas y sus desafíos. En A. Bárcenas, y N. Sierra, (ed.). Educación, desarrollo y ciudadanía en América Latina. Propuestas para el debate. (39–89). Santiago de Chile, Chile: Cepal.
Craig, J. (1981). The expansion of education. Review of Research in Education, 9, 151–231.
DANE (1985), 50 años de estadisticas educativas. Bogotá, Colombia.
Freeman, R. (2009). What does global expansion of higher education mean for the US?. The National Bureau of Economic Research. [Working Paper No.14962]. Cambridge, M.A.
Galvis, L. y Meisel A. (2010). Persistencia de las desigualdades regionales en Colombia: un análisis espacial. Centro de Estudios Económicos Regionales – CER Banco de La República. [Documentos de Trabajo sobre Economía Regional. No.120] Cartagena.
Gentili, P. (2011). Adentro y Afuera. El derecho a la educación y las dinámicas de exclusión escolar en América Latina. En P. Gentili, F. Saforcada, N. Gluz, N. Imen y F. Stubrin. Políticas, movimientos sociales y derecho a la educación. Buenos Aires, Argentina: CLACSO. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/posgrados/20120612104223/Politicasymovimientoseneducacion.pdf
Gómez, V. M. (2000). Cuatro temas críticos de la educación superior en Colombia. Bogotá, Colombia: Alfaomega.
Herrera, M. C. (1993). Historia de la Educación en Colombia La República Liberar y la Modernización de la Educación: 1930–1946. Recuperado de http://www.pedagogica.edu.co/storage/rce/articulos/rce26_06ensa.pdf
Johnstone, D. B. (2009). The Fragile College or University: An International Perspective on the Financial Fragility of Institutions and Systems. Recuperado de http://gse.buffalo.edu/org/inthigheredfinance/files/Publications/additional_papers/(2009)_An_International_Perspective_on_the_financial_fragility_of_Institutions_and_Systems.pdf
Lenoir, R. (1977). Premisas sociológicas para una política de democratización del sistema de enseñanza. Revista de Educación (252), 36–48.
López, M. P. (2012). Democratización de la educación superior: una estrategia para el desarrollo socioeconómico. Revista Gestión y Región, Vol.14, 37–62.
Melo, L. (2005). Impacto de la descentralización fiscal sobre la educación pública colombiana. Banco de la República. [Borradores de Economía No.350]. Recuperado de http://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/pdfs/borra350.pdf
Merle, P. (2000). Le concept de democratization de l'institution scolaire: une typologie et sa mise à l'éprueve. Population, 55(1).
Misas, G. (2004). La educación superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Ministerio de Educación Nacional. (2010). Plan Sectorial 2010–2014.
OCDE y Banco Mundial. (2012). La Educación Superior en Colombia 2012. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles–317375_recurso_1.pdf.
ONU. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado de http://www.un.org/es/documents/udhr/
Parra, R. (1996). Escuela y Modernidad en Colombia: La Universidad. Tomo IV. Colombia: Fundación para la educación Superior – FES .
Parra, R., & Carvajal, M. E. (1978). La universidad colombiana: de la filosofía a la tecnocracia estratificada. Seminario CLACSO–CEDE: Situación actual de las universidades en América Latina. Bogotá, Colombia.
Patiño, (2004.), Apuntes para una historia de la educación en Colombia. Recuperado de file:///C:/Users/mplopez2/Downloads/Apuntes_para_una_historia_de_la_educacin_en_Colombia%20(3).pdf
Prost, A. (1986). L'enseignement s'est–il démocratisé? les élèves des lycéss et collèges de l'agglomération d'Orléans de 1945 à1980. Paris, Francia: Presses Universitaires de France.
Ramirez, M. T., y Téllez, J. P. (2006). La educación primaria y secundaria en Colombia en el siglo XX. Banco de la República. [Borradores de Economía No.379]. Recuperado de http://www.banrep.gov.co/docum/ftp/borra379.pdf
Ribeiro, D. (1971). L a Universidad latinoamericana, Santiago de Chile, Chile: Editorial Universitaria.
Schwartzman, S. (1996), América Latina: universidades en transición, Washington D.C. U.S.A, OEA–INTERAMER.
Sigal, V. (1995). El acceso a la educación superior. Ministerio de Cultura y Educación. Secretaria de Políticas Universitarias. Serie de Estudios y Propuestas.
Stone, L. (1969). Literacy and education in England 1640–1900. Past and Present (42), 69–139.
Stone, R. (1976). Demographic variables in the economics of education. En A. Coale, Economic factors in population growth. New York, U.S.A: Wiley.
Taylor, W. (1977). Educación y Democratización. Revista de Educación (252), 75–91.
Trow, M. (1974). Problems in the transition from elite to mass higher education. Conference on future structures of post–secondary education (págs. 55–101). París, Francia: OECD.
Trow, M. (2005). Reflections on the Transition from Elite to Mass to Universal Access: Forms and Phases of Higher Education in Modern Societies since WWII. UC Berkeley: Institute of Governmental Studies. Recuperado de http://www.escholarship.org/uc/item/96p3s213
UNESCO. (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior: La educación superior en el siglo XXI visión y acción.
UNESCO. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. París: Ediciones UNESCO. Recuperado http://unesdoc.unesco.orgimages/0014/001419/141908s.pdf
Urrutia, M. (1974). La educación y la economía colombiana. Revista del Banco de la República (566).
Wang, R. (2003). From Elitism to Mass Higher Education in Taiwan: The Problems Faced. Higher Education, 46(3), 261–287.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 María del Pilar López Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.