Women’s access to management positions: universities with glass ceiling
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i24.2431Keywords:
Management positions, Chilean universities, Glass ceiling, University social responsibility, Qualitative research.Abstract
The phenomenon of the glass roof is analyzed from the perceptions and experiences of the academics regarding the access to the managerial positions in their institutions, materialized in the existence of internal or external barriers that affect the labor career of the women, preventing them from accessing positions of Upper management. The study is developed through a case study of two chilean universities, considering the use of qualitative research methodology gathering information through semi-structured interviews with academics Who hold university positions. The results identify the work-family reconciliation and the macho culture as the main barriers that make up the glass ceiling within the universities analyzed.
Downloads
References
BECHER, T. (2001). Tribus y territorios académicos. La indagación intelectual y las culturas de las disciplinas. Barcelona: Gedisa.
BERRÍOS, P. (2007). Análisis sobre las profesoras universitarias y desafíos para la profesión académica en Chile. Revista Calidad en la Educación, (26), 39-53.
BOK, D. (2008). Más allá de la torre de marfil. La responsabilidad social de la universidad moderna. Buenos Aires: Universidad de Palermo.
BOURDIEU, P. (2008). Homo Academicus. Madrid: Siglo XXI.
DIEZ, E. (2016). Female principals in Education: Breaking the Glass Ceiling in Spain. Paidéia, 26 (65), 343-350.
GAETE, R. (2015). El techo de cristal en las universidades estatales chilenas. Un análisis exploratorio. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6 (17), 3-20.
FOLCH, M. y RAMOS, C. (2009). Las barreras y los obstáculos en el acceso de las profesoras universitarias a los cargos de gestión académica. Revista de Educación, (350), 253-275.
JACKSON, J. y O’CALLAGHAN, E. (2009). What do we know about glass ceiling effects? A taxonomy and critical review to inform higher education research. Research in Higher Education, 50, 460-482.
JARMON, L. (2014). «Cracking the glass ceiling: A phenomenological study of women administrators in higher education». Graduate Theses and Dissertations, Iowa State University, digital repository paper 13789. Consultado [04 de noviembre de 2016] Disponible en: http:// lib.dr.iastate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=4796&context=etd
KISS, D., BARRIOS, O. y ÁLVAREZ, J. (2007). Inequidad y diferencia. Mujeres y desarrollo académico. Estudos Feministas Florianópolis, 15 (1), 85-105.
MARTÍNEZ, S. y BIVORT, B. (2014). Procesos de producción de subjetividad de género en el trabajo académico: Tiempos y espacios desde cuerpos femeninos. Psicoperspectivas: Individuo y sociedad, 13 (1), 15-22.
MATUS, M. y GALLEGO, N. (2015). Techo de cristal en la Universidad. Si no lo veo no lo creo. Revista Complutense de Educación, 26 (3), 611-626.
MERTON, R. (1968). The Matthew Effect in Science. The reward and communication systems of science are considered. Science, 159 (3810), 56-63.
MONCAYO, B. y ZULUAGA, D. (2015). Liderazgo y género: barreras de mujeres directivas en la academia. Pensamiento y Gestión, (39), 142-177.
MONTECINOS, S. (2001). Diversidad y desigualdad en el debate público chileno. En Riveros,
Luis (Ed.) La Universidad piensa a Chile. Anales de un Foro académico (pp.227-240). Santiago de Chile: LOM Ediciones.
ORTEGA y GASSET, J. (2007). Misión de la Universidad. Madrid: Biblioteca Nueva.
SELVA, C., SAHAGÚN, M. y PALLARÉS, S. (2011). Estudios sobre trayectoria profesional y acceso de la mujer a cargos directivos: un análisis bibliométrico. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 27(3), 227-242.
TIMMERS, T., WILLEMSEN, T. y TIJDENS, K. (2010). Gender diversity policies in universities: a multi-perspective framework of policy measures. Higher Education, (59), 719-735.
TOMÁS, M. y GUILLAMÓN, C. (2009). Las barreras y los obstáculos en el acceso de las profesoras universitarias a los cargos de gestión académica. Revista de Educación, (350), 253-275.
WEBER, MAX (2009). La ciencia como profesión. Madrid: Biblioteca Nueva.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ricardo Gaete Quezada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.