A Heuristic Review at the Results of the PISA Tests (2000-2018): The Reading Skills of 15-year-olds in Mexico
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i34.4196Keywords:
Reading Literacy, Cognitive Skills, Educational Practice, for International Student Assessment (PISA)Abstract
The purpose of this article is to contribute to the analysis and reflection on the practical effects of generic reading skills acquired by fifteen-year-old students in Mexico. The reading results of the PISA 2000/2009/2018 tests are analyzed from a hermeneutical point of view, with the intention of identifying the level of complexity of the operations that students are more likely to perform. As an example, the responses obtained in two units that were made available to the public after the 2009 cycle are reviewed. The referred results express the reading skills acquired to locate and use the information contained in a text, as well as to interpret, reflect on, and criticize its content. Technical, methodological, and analytical elements are provided for the review of reading comprehension processes in classrooms.
Downloads
References
Aunión, Juan (29 de noviembre de 2010). Hay chicos que leen bien, pero en lo digital se pierden al tercer clic, entrevista: examen a la educación en el mundo. Andreas Schleicher. Responsable del informe PISA de la OCDE. El País. Recuperado de http://elpais.com/diario/2010/11/29/sociedad/1290985206_850215.html
Barón, Leonardo; Müller, Oliver (2014). La teoría lingüística de Noam Chomsky: del inicio a la actualidad. Lenguaje, 42(2), 417-442. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/317501947_La_Teoria_Linguistica_de_Noam_Chomsky_del_Inicio_a_la_Actualidad
Bartolucci, Jorge; Bartolucci, Ernesto (2013). La aplicación del Programa para la Evaluación Internacional de los Estudiantes en México: Las operaciones cognitivas empleadas en las respuestas de ciencias. Revista Mexicana de Investigación Educativa, XVIII(58), 925-948.
Bombini, Gustavo (2008). La lectura como política educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 45, 19-35. Recuperado de https://rieoei.org/historico/documentos/rie46a01.htm
Carrasco, Alma (2003). La escuela puede enseñar estrategias de lectura y promover su regular empleo. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 8(17), 129-142.
Castro, David (2013). Prueba de PISA 2009. La competencia lectora. Una explicación didáctica sobre las posibles causas del bajo nivel de desempeño de los estudiantes mexicanos en la sub escala de integrar e interpretar. Tendencias Pedagógicas, 21, 199-213. Recuperado de https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2033
Chartier, Anne-Marie; Hébrard, Jean (2002). La lectura de un siglo al otro. Discursos sobre la lectura (1980-2000). Barcelona: Gedisa.
Chomsky, Noam (1989). El conocimiento del lenguaje: su naturaleza, origen y uso. Madrid: Alianza.
Chomsky, Noam (1992). El Lenguaje y el entendimiento. Barcelona: Planeta-Agostini.
Díaz-Barriga, Ángel (2011). La prueba PISA 2006. Un análisis de su visión sobre la ciencia. Ciudad de México: IISUE-UNAM.
Díaz, María; Vidal, Rafael (2004). Resultados de las pruebas PISA 2000 y 2003 en México. Ciudad de México: INEE. Recuperado de https://historico.mejoredu.gob.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1D302.pdf
Díaz, María; Flores, Gustavo; Martínez, Felipe (2007). PISA 2006 en México. Ciudad de México: INEE. Recuperado de http://www.sev.gob.mx/upece/evaluacion/wp-content/uploads/sites/3/2020/10/PISA-2006.pdf
Escandell-Vidal, María Victoria (2014). Claves del lenguaje humano. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces/UNED.
Gómez-Martínez, Leonardo (2017). Desarrollo cognitivo y educación formal: análisis a partir de la propuesta de L. S. Vygotsky. Universitas Philosophica, 34(69), 53-75. https://doi.org/10.11144/Javeriana.uph34-69.dcef
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación - INEE (2006). El Aprendizaje del Español, las Matemáticas y la Expresión Escrita en la Educación Básica en México: Sexto de Primaria y Tercero de Secundaria, Resumen Ejecutivo. Ciudad de México: INEE. Recuperado de https://historico.mejoredu.gob.mx/wp-content/uploads/2019/01/P1D305.pdf
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación - INEE (2010). México en PISA 2009. Ciudad de México: INEE.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación - INEE (2015). Panorama educativo de México, 2014. Indicadores del Sistema Educativo Nacional. Educación básica y media superior. Primera edición, Ciudad de México: INEE. Recuperado de https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2018/12/P1B113.pdf
Karmiloff-Smith, Annette (1994). Más allá de la modularidad. La ciencia cognitiva desde la perspectiva del desarrollo. Madrid: Alianza.
Madero, Irma; Gómez, Luis (2013). El proceso de comprensión lectora en alumnos de tercero de secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(56), 113-139.
Organisation for Economic Co-operation and Development – OECD, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization – (2003). Programs for International Assessment – OECD. Recuperado de https://www.oecd.org/education/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/33690591.pdf
Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD (2010). PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do – Student Performance in Reading, Mathematics and Science (Volume I). Recuperado de http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/48852548.pdf
Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD (2019a). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. Paris: PISA-OECD Publishing. Recuperado de https://doi.org/10.1787/5f07c754-en
Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD (2019b). Nota País. Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos (PISA). Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_MEX_Spanish.pdf
Organisation for Economic Co-operation and Development - OECD (2019c). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework, PISA. Paris: OECD Publishing. Recuperado de https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2018-assessment-and-analytical-framework_b25efab8-en
Popkewitz, Thomas; Franklin, Barry; Pereyra, Miguel (2003). Historia cultural y educación. Ensayos críticos sobre conocimiento y escolarización. Barcelona: Pomares.
Ricoeur, Paul (2010). Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Saulés, Salvador (2014). Fortalezas y debilidades lectoras. Análisis de un texto y tres preguntas de PISA. INEE. Inédito.
Torres, Santiago; Ruiz, María José (1992). Estimulación de la comprensión lectora a través de un programa de escucha estructurada – Proyecto de cuentacuentos-. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15, 183-189. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=618885
Torres, Carlos; Schugurensky, Daniel (2000). Internacionalización de la agenda educativa: Repensando el modelo hegemónico en América Latina. Trabajo presentado en el Seminario Educación y Sociedad, Clacso, Flacso e Instituto Paulo Freire, Buenos Aires, Argentina.
Yurén, Teresa; Araújo-Olivera, Stella (2003). Estilos docentes, poderes y resistencias ante una reforma curricular. El caso de formación cívica y ética en la escuela secundaria. Revista mexicana de investigación educativa, 8(19), 631-652.
Zorrilla, Juan Fidel (2012). Prioridades formativas para el bachillerato mexicano. La agenda mínima. Perfiles Educativos, 34, 70-83.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Jorge Ernesto Bartolucci
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.