Perception of Classism and Colorism in Mexican Advertising

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i41.01

Keywords:

Classism, Mass Media, Advertising, Colorism, Media Reception

Abstract

Although there are several studies analyzing racist discourse and representations in the Mexican media, there is still little knowledge about the perception of these media contents among the audiences. Using in-depth interviews, this article analyzes how audiences interpret and value Mexican media content, particularly, advertising permeated with colorist and classist representations. It aims to inquire about a possible critical reflection, or lack thereof, on the underlying colorism and classism in the media content in Mexico. It is concluded that, in general, there is a critical decoding of the advertising discourse in relation to these representations; however, this decoding varies and shows different nuances among people of different ages and socioeconomic contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Juris Tipa, Universidad Iberoamericana

    Licenciado en Sociología por la Universidad de Letonia, maestro y doctor en Antropología Social por la Escuela Nacional de Antropología e Historia (México). Ha concluido estancias posdoctorales en el Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades de la Universidad Nacional Autónoma de México, y en la Universidad Iberoamericana, campus Ciudad de México. Sus líneas de investigación son: consumo cultural, discriminación étnica, identidades, medios de comunicación y racismo.

References

Auton, Adam; Brooks, Lisa; Durbin, Richard; Garrison, Erik; Kang, Hyun Min; Devine, Scott…; Abecasis, Gonçalo (2015). A global reference for human genetic variation. Nature, 526, 68-74. https://doi.org/10.1038/nature15393

Benavides-Coquinche, Shirley Sillenie; Cabel-García, Andrea (2022). Perspectivas de mujeres afroperuanas sobre representaciones discursivas racistas en dos comerciales de Negrita. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, 72(72), 187-218. https://doi.org/10.46744/bapl.202202.006

Bourdieu, Pierre (1994). ¿Qué es lo que hace a una clase social? Acerca de la existencia teórica y práctica de los grupos. Revista Paraguaya de Sociología, 31(89), 7-21.

Campos-Rivas, Federico (2017). Los criollos novohispanos frente a la teoría de la degeneración: de la apologética a la reivindicación. En-Claves del pensamiento, 11(21), 15-40. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=141151545002

Castillo-Ramírez, Guillermo (2014). Integración, mestizaje y nacionalismo en el México revolucionario. Forjando Patria de Manuel Gamio: la diversidad subordinada al afán de unidad. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 59(221), 175-200. https://doi.org/10.1016/S0185-1918(14)70820-7

Collins, Francis; Mansoura, Monique (2001). The Human Genome Project: Revealing the Shared Inheritance of All Humankind. Cancer, 91(1), 221-225. https://doi.org/10.1002/1097-0142(20010101)91:1+<221::AID-CNCR8>3.0.CO;2-9

González-Hernández, David (2009). Los medios de comunicación y la estructuración de las audiencias masivas. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, 15(29), 37-68. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/316/31611562003.pdf

González-Undurraga, Carolina (2011). De la casta a la raza. El concepto de raza: un singular colectivo de la modernidad. México, 1750-1850. Historia Mexicana, 60(3), 1491-1525. Recuperado de https://historiamexicana.colmex.mx/index.php/RHM/article/view/323

Hall, Stuart (2006). Encoding/Decoding. En Media and Cultural Studies: KeyWorks (pp. 163-173), editado por Meenakshi Durham; Douglas Kellner. Oxford: Blackwell.

Harris, Marvin (1989). Nuestra especie. Madrid: Alianza.

Hunter, Margaret (2007). The Persistent Problem of Colorism: Skin Tone, Status, and Inequality. Sociology Compass, 1(1), 237-254. https://doi.org/10.1111/j.1751-9020.2007.00006.x

Jones, Carl (2014). Ads send out more than the clients’ message. En Hacker, Maker, Teacher, Thief: Advertising’s Next Generation (pp. 121-130), editado por Daniele Fiandaca; Ana Andjelic; Gareth Kay. Toronto: Creative Social.

Jones, Carl (2021). El racismo y el clasismo en la publicidad mexicana. En Expresiones contemporáneas de los racismos en México. Cuerpos, medios y educación (pp. 97-128), coordinado por Juris Tipa; Saúl Velasco-Cruz; Uriel Nuño-Gutiérrez. Guadalajara: CUNorte/UdG/UPN.

Jones, Trina (2000). Shades of Brown: The Law of Skin Color. Duke Law Journal, 49, 1487-1557. https://doi.org/10.2307/1373052

Kellner, Douglas; Durham, Meenakshi (2006). Adventures in Media and Cultural Studies: Introducing the KeyWorks. En Media and Cultural Studies: KeyWorks (pp. ix-xxxviii), editado por Meenakshi Durham; Douglas Kellner. Oxford: Blackwell.

Macedo-da Silva, Márcio David (2010). Construçao publicitária como reforço do preconceito racial no Brasil. Razón y Palabra, 71. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/N/N71/VARIA/28%20MACEDO_REVISADO.pdf

Moreno-Figueroa, Mónica (2010). Mestizaje, cotidianeidad y las prácticas contemporáneas del racismo en México. En Mestizaje, diferencia y nación. Lo “negro” en América Central y el Caribe (pp. 129-170), editado por Elizabeth Cunin. Ciudad de México: INAH/UNAM/CEMCA.

Moreno-Figueroa, Mónica (2012). “Linda morenita”: el color de la piel, la belleza y la política del mestizaje en México. Entretextos, 4(11), 82-95. https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.201211576

Muñiz, Carlos; Serrano, Francisco Javier; Aguilera, Rafael Enrique; Rodríguez, Alejandra (2010). Estereotipos mediáticos o sociales. Influencia del consumo de televisión en el prejuicio detectado hacia los indígenas mexicanos. Global Media Journal, 7(14), 93-113. Recuperado de https://gmjmexico.uanl.mx/index.php/GMJ_EI/article/view/13

Negrete-Prieto, Rodrigo; Romo-Anaya, Ana Miriam (2014). Cuantificando a la clase media en México en la primera década del siglo xxi: un ejercicio exploratorio. Realidad, datos y espacio. Revista Internacional de Estadística y Geografía, 5(3), 62-95. Recuperado de https://rde.inegi.org.mx/index.php/2014/09/06/cuantificando-a-la-clase-media-en-mexico-en-la-primera-decada-del-siglo-xxi-un-ejercicio-exploratorio/

Olin-Wright, Erik (2005). Social class. En Encyclopedia of social theory (pp. 717-724), editado por George Ritzer. Thousand Oaks: SAGE.

Orozco, Guillermo (1996). Televisión y audiencias. Un enfoque cualitativo. Madrid: Ediciones de la Torre.

Orozco, Guillermo (2003). Los estudios de recepción: de un modo de investigar, a una moda, y de ahí a muchos modos. Intexto, 9, 48-61. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/3629

Ortiz-Hernández, Luis; Ayala-Guzmán, César Iván; Pérez-Salgado, Diana (2018). Posición socioeconómica, discriminación y color de piel en México. Perfiles Latinoamericanos, 26(51), 215-239. https://doi.org/10.18504/pl2651-009-2018

Restrepo, Eduardo; Rojas, Axel (2010). Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Popayán: Universidad del Cauca.

Salmerón, Uriel (19 de octubre de 2017). El polémico anuncio en el que Capufe compara a un indigente con un perro. Sopitas. Recuperado de https://www.sopitas.com/noticias/capufe-anuncio-perro-iave/

Solís, Patricio; Güémez-Graniel, Braulio; Lorenzo-Holm, Virginia (2019). Por mi raza hablará la desigualdad. Efectos de las características étnico-raciales en la desigualdad de oportunidades en México. Ciudad de México: OXFAM.

Tipa, Juris (2019). Jóvenes y discriminación fenotipizada en la publicidad comercial y política en México. Vitam. Revista de Investigación en Humanidades, 5(1), 26-52. Recuperado de https://revistavitam.mx/index.php/vitam/issue/view/11/10

Tipa, Juris (2020a). “Latino internacional, no güeros, no morenos”. Racismo colorista en la publicidad en México. Boletín de Antropología, 35(59), 130-153. https://doi.org/10.17533/udea.boan.v35n59a08

Tipa, Juris (2020b). “Clases sociales” y etnicidad entre jóvenes universitarios en Chiapas, México. Discusión sobre la estratificación socioeconómica desde una metodología mixta. En Juventudes indígenas en México. Estudios y escenarios socioculturales (pp. 151-175), coordinado por Tania Cruz-Salazar; Maritza Urteaga-Castro-Pozo; Martín de la Cruz López-Moya. Tuxtla Gutiérrez: ECOSUR/UNICACH/CESMECA.

Tipa, Juris (2021a). El racismo colorista en los medios de comunicación en México. En Expresiones contemporáneas de los racismos en México. Cuerpos, medios y educación (pp. 61-86), coordinado por Juris Tipa; Saúl Velasco-Cruz; Uriel Nuño-Gutiérrez. Guadalajara: CUNorte/UdG/UPN.

Tipa, Juris (2021b). La percepción del racismo en los medios de comunicación en México. Estado del conocimiento. Anuario de Investigación CONEICC, 1(28), 74-84. https://doi.org/10.38056/2021aiccXVIII457

Tipa, Juris (2023). ¿Por qué todas las niñas y niños son blancos? Racismo colorista en la representación corporal de infantes en la publicidad mexicana. LiminaR. Estudios Sociales y Humanísticos, 21(1), 1-14. https://doi.org/10.29043/liminar.v21i1.951

Trejo, Guillermo; Altamirano, Melina (2016). The Mexican Color Hierarchy: How Race and Skin Tone Still Define Life Chances 200 Years after Independence. En The Double Bind: The Politics of Racial and Class Inequalities in the Americas (pp. 3-16), editado por Juliet Hooker; Alvin Tillery. Washington: American Political Science Association.

Van Dijk, Teun (1992). Discourse and the denial of racism. Discourse & Society, 3(1), 87-118. https://doi.org/10.1177/0957926592003001005

Vega-Montiel, Aimée (2010). La responsabilidad de la televisión mexicana en la erradicación de la violencia de género contra las mujeres y las niñas: apuntes de una investigación diagnóstica. Comunicación y sociedad, 13, 43-68. Recuperado de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-252X2010000100003

Wade, Peter (2014). Raza, ciencia, sociedad. INTERdisciplina, 2(4), 35-62. https://doi.org/10.22201/ceiich.24485705e.2014.4.47204

Wieviorka, Michel; Zaslavski, Danielle (1994). Racismo y exclusión. Estudios Sociológicos, 12(34), 37-47. https://doi.org/10.24201/es.1994v12n34.997

Published

2023-10-31

How to Cite

Tipa, J. (2023). Perception of Classism and Colorism in Mexican Advertising. Revista CS, (41), a01. https://doi.org/10.18046/recs.i41.01