How did we perform during the pandemic? The influence of content nature and collaborative covenants on online assessment
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i45.%25xKeywords:
Learning Processes, Evaluation, Distance Education, Higher EducationAbstract
The emergence of COVID-19 forced the change towards virtual education at all levels and implied a great challenge for traditional teaching and evaluation methodologies. This article statistically analyzes the performance of students at a Chilean public university before, during, and after confinement in theoretical-conceptual and logical-procedural subjects, specifically those taught between 2019 and 2022. Results show that, in online evaluations, students obtained higher grades and lower error and omission rates than in traditional evaluations; the logical-procedural subject obtained the lowest grades in both formats. It is argued that plagiarism or peer collaboration pacts are no guarantee of better performance, since their effectiveness is conditioned by the nature of the content, the characteristics of the evaluation instrument, and the quality of the knowledge distributed within the group.
Downloads
References
Andriah, Anis; Faizal, Mohammad (2021). Mobile learning based on procedural and conceptual knowledge on fractional for elementary school. Journal Ilmiah Sekolah Dasar, 5(4), 567-578. https://doi.org/10.23887/jisd.v5i4.40819
Atarama, Tomás (7 de abril de 2020). La educación virtual en tiempos de pandemia. Universidad de Piura. Recuperado de https://www.udep.edu.pe/hoy/2020/04/la-educacion-virtual-en-tiempos-de-pandemia/
Barberá, Elena (2016). Aportaciones de la tecnología a la e-Evaluación. Revista de Educación a Distancia (RED), 50, 1-10. http://dx.doi.org/10.6018/red/50/4
Bennett, Roger (2005). Factors associated with student plagiarism in a post-1992 university. Assessment & Evaluation in Higher Education, 30(2), 137-162. https://doi.org/10.1080/0260293042000264244
Cabezas, Verónica; Narea, Marigen; Torres, David; Icaza, Martín; Escalona, Gonzalo; Reyes, Andrés (2022). Bienestar docente durante la pandemia de COVID-19 en Chile: demanda y recursos para afrontar la angustia psicológica. Psykhe, 31(1), 1-24. https://doi.org/10.7764/psykhe.2020.22427
Cáceres-Muñoz, Jorge; Jiménez, Antonio; Martín-Sánchez, Miguel (2020). Cierre de escuelas y desigualdad socioeducativa en tiempos del COVID-19. Una investigación exploratoria en clave internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 199-221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011
Canaza-Choque, Franklin (2020). Educación superior en la cuarentena global: disrupciones y transiciones. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 14(2), 1-10. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=498571971009
Castaman, Ana; Rodrigues, Ricardo (2020). Distance education in the COVID crisis - 19: an experience report. Research, Society and Development, 9(6), 1-26. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i6.3699
Cluskey, Junior.; Ehlen, Craig; Raiborn, Mitchell (2011). Thwarting online exam cheating without proctor supervision. Journal of Academic and Business Ethies, 4(1), 1-7. Recuperado de https://www.aabri.com/manuscripts/11775.pdf
Contreras, Omar; Méndez, Gabriela (2015). El perfil de los estudiantes de educación a distancia en México. En La educación a distancia en México: una nueva realidad universitaria (pp. 47-64), coordinado por Judith Zubieta; Claudio Rama. Ciudad de México: UNAM.
Copado, Ana (2022). Evaluación del aprendizaje. Un siglo de educación a distancia en México. Revista Innova Educación, 4(4), 7-19. https://doi.org/10.35622/j.rie.2022.04.001
De Bruin, Gideon; Rudnick, Hilton (2007). Examining the cheats: the role of conscientiousness and excitement seeking in academic dishonesty. South African Journal of Psychology, 37(1), 153-164. https://doi.org/10.1177/008124630703700111
Do Ba, Khang; Do Ba, Khai; Dung Lam, Quoc; Binh An Le, Dao; Lien-Nguyen, Phuong; Quynh-Nguyen, Phuong; Loc Pham, Quoc (2017). Student plagiarism in higher education in Vietnam: an empirical study. Higher Education Research & Development, 36(5), 934-946. https://doi.org/10.1080/07294360.2016.1263829
Domínguez-Aroca, María Isabel (2012). Lucha contra el plagio desde las bibliotecas universitarias. Profesional de la Información, 21(5), 498-503. https://doi.org/10.3145/epi.2012.sep.08
Dorrego, Elena (2016). Educación a distancia y evaluación del aprendizaje. Revista de Educación a Distancia (RED), 50, 1-20. http://dx.doi.org/10.6018/red/50/12
Felia, Dita; Defitriani, Eni (2021). Analysis of students’ conceptual and procedural knowledge in solving mathematics. Journal of Research on Mathematics Instruction (JRMI), 3(1), 14-24. https://doi.org/10.33578/jrmi.v3i1.60
Flores, Elisabeth; Maureira, Fernando; Hadwesh, Marcelo; Gutiérrez, Socorro; Silva, Ángela; Peña-Troncoso, Sebastián…; Lagos Olivos, Carlos (2021). Nivel de satisfacción de las clases online por parte de los estudiantes de Educación Física de Chile en tiempos de pandemia. Retos, 41, 123-130. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.82907
García, Lorenzo (2021). ¿Podemos fiarnos de la evaluación en los sistemas de educación a distancia y digitales? Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), 24(2), 9-29. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.30223
García-Peñalvo, Francisco (2020). Evaluación online: la tormenta perfecta. Ensinar a Distancia. Recuperado de https://eagoraead.wixsite.com/ensinaradistancia/post/evaluaci%C3%B3n-online-la-tormenta-perfecta
Gerdeman, Dean (2000). Academic dishonesty and the community college. ERIC Clearinghouse for Community Colleges, 1-7. Recuperado de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED447840.pdf
Gómez, Mario; Benítez, Francy; García, José (2022). Prácticas deshonestas en la educación a distancia digital, percepciones de estudiantes y docentes durante la pandemia COVID-19. [Trabajo de grado de especialización]. Universidad Católica de Pereira, Pereira, Colombia. Recuperado de https://repositorio.ucp.edu.co/bitstream/10785/9617/1/DDEPDH129%20.pdf
Hodges, Charles; Moore, Stephanie; Lockee, Barb; Trust, Torrey; Bond, Aaron (27 de marzo de 2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. Recuperado de https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning
Jaras, Consuelo (2017). El aprendizaje cooperativo y su influencia en el rendimiento académico del curso Análisis Matemático I en los estudiantes de la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Piura 2011 [Tesis de maestría]. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lurigancho-Chosica, Perú. Recuperado de https://repositorio.une.edu.pe/entities/publication/5a4d4986-2461-4b68-be56-988817c12866/full
Kearsley, Greg (1999). Online education: learning and teaching in cyberspace. Belmont: Wadsworth Publishing.
López, Henri; Chipana, Pierre; Dávila, Roberto; Pari, Ilda; Vargas, Alfonso (2022). Educación virtual y rendimiento académico de los estudiantes de una universidad limeña en tiempos de pandemia. Revista Conrado, 18(88), 402-410. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442022000500402
Morales, Fernando; Nova, Francisco (2021). Percepción de la educación a distancia de emergencia en año de COVID-19 en carreras de auditoría de universidades chilenas. Revista de Investigación Aplicada en Ciencias Empresariales, 10(1), 54-73. https://doi.org/10.22370/riace.2021.10.1.2977
Moreno, David; Bravo, Edwin; Burgos, César; Grijalva, Abel (2021). Educación superior y pandemia: estudio piloto del cuestionario de experiencia educativa durante pandemia. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15(1), 1-16. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=498571977007
Morey-López, Mercé; Sureda-Negre, Jaume; Oliver-Trobat, Miquel; Comas-Forgas, Rubén (2013). Plagio y rendimiento académico entre el alumnado de educación secundaria obligatoria. Estudios sobre Educación, 24, 225-244. https://doi.org/10.15581/004.24.2032
Ogebe, Salomón; Terhemba, Cletus (2018). Assessment of students’ procedural and conceptual knowledge of algebra in colleges of education in Kano State. Journal of Education, Society and Behavioural Science, 24(3), 1-10. https://doi.org/10.9734/JESBS/2018/40280
Parker, Drew; Gemino, Andres (2001). Inside online learning: comparing conceptual and technique learning performance in place-based and ALN formats. Journal of Asynchronus Learning Networks, 5(2), 64-74. https://doi.org/10.24059/olj.v5i2.1879
Peters, Michael; Jackson, Liz; Hung, Ruyu; Mika, Carl; Buchanan, Raquel; Tesar, Marek…; Webb, Taylor (2022). The case for academic plagiarism education: a PESA Executive collective writing project. Educational Philosophy and Theory, 54(9), 1307-1323. https://doi.org/10.1080/00131857.2021.1897574
Piaget, Jean; Inhelder, Bärbel (2008). Psicología del niño. Madrid: Morata.
Portillo, Samuel; Castellanos, Lidia; Reynoso, Óscar; Gavotto, Omar (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia COVID-19 en educación media superior y educación superior. Propósitos y Representaciones, 8. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589
Pozo, Juan; Pérez Echeverría, María (2009). Psicología del aprendizaje universitario. Madrid: Morata.
Rodríguez, Gregorio; Ibarra, María Soledad (2011). E-evaluación orientada al e-Aprendizaje estratégico en Educación Superior. Madrid: Narcea.
Sánchez, Lisette; Sánchez, José; Palomino, Gabriela; Verges, Irma (2021). Desafíos de la educación universitaria ante la virtualidad en tiempos de la pandemia. Revista de Ciencias Sociales, 27(4), 32-48. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i.36992
Santos, María; Vallelado, Eleuterio (2013). Algunas dimensiones relacionadas con el rendimiento académico de estudiantes de Administración y Dirección de Empresas. Universitas Psychologica, 12(3), 739-752. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy12-3.adrr
Sattler, Sebastian; Constantin, Wiegel; van Veen, Floris (2017). The use frequency of 10 different methods for preventing and detecting academic dishonesty and the factors influencing their use. Studies in Higher Education, 42(6), 1126-1144. https://doi.org/10.1080/03075079.2015.1085007
Schwartzman, Gisela; Roni, Carolina; Berk, Michelle; Delorenzi, Erica; Sánchez, Mariana; Eder, María Laura (2021). Evaluación remota de aprendizajes en la universidad: decisiones docentes para encarar un nuevo desafío. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia (RIED), 24(2), 67-85. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.29078
Septiani, Viña; Paidi, Hw (2020). Biology conceptual knowledge: do the teachers qualifications make a difference? Proceedings of the 4th International Conference on Learning Innovation and Quality Education, 127, 1-5. https://doi.org/10.1145/3452144.3453780
Soto-Rodríguez, Armando (2012). El plagio y su impacto a nivel académico y profesional. E-Ciencias de la Información, 2(1), 1-13. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4768/476848735003.pdf
Stelzer, Florencia; Andrés, María Laura; Canet-Juric, Lorena; Introzzi, Isabel; Urquijo, Sebastián (2016). Relaciones entre el conocimiento conceptual y el procedimental en el aprendizaje de las fracciones. Cuadernos de Investigación Educativa, 7(1), 13-27. https://doi.org/10.18861/cied.2016.7.1.2573
Surif, Johari; Hasniza, Nor; Mokhtar, Mahani (2012). Conceptual and procedural knowledge in problem solving. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 56, 416-425. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.671
Swan, Karen (2005). A constructivist model for thinking about learning online. En Elements of quality online education: engaging communities (pp. 1-19), editado por John R. Bourne; Jantet C. Moore. Needham, MA: Sloan-C.
Thoe, Khar; Jamaludin, Junainah; Jiea, Yee; Choong, Careemah; Fah, Yoon; Tek, Eng…; Keong, Chee (2022). Developing conceptual and procedural knowledge/skills of lifelong learners from basica to advance learning: exemplars, challenges and future direction. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 13(2), 22-35. Recuperado de https://eprints.utm.my/104822/1/CorriennaAbdulTalib2022_DevelopingConceptualandProceduralKnowledgeSkills.pdf
Travi, Bibiana; Giribuela, Walter (2006). El proceso de enseñanza-aprendizaje de los contenidos procedimentales en la asignatura Trabajo Social II de la carrera Licenciatura en Trabajo Social de la Universidad Nacional de Luján (UNLu). Acciones e Investigaciones Sociales, 1, 424. Recuperado de https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/ais/article/view/439
Traxler, Jonh (2018). Distance learning—Predictions and possibilities. Education Sciences, 8(1), 1-13. https://doi.org/10.3390/educsci8010035
Umaña-Mata, Ana Cristina (2020). Educación superior en tiempos de COVID-19: oportunidades y retos de la educación a distancia. Revista Innovaciones Educativas, 22, 36-49. https://doi.org/10.22458/ie.v22iEspecial.3199
Vargas, Alfonso (2019). Apropiación y plagio académico: un estudio de caso sobre una alumna debutante en la escritura en la educación superior. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(1), 155-179. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n01a08
Vargas-Morúa, Elizarda (2021). El plagio: consideraciones para su prevención. Revista Espiga, 20(41), 68-85. https://doi.org/10.22458/re.v20i41.3521
Vásquez, Claudio; Rodríguez, María Candelaria (2007). La deserción estudiantil en educación superior a distancia: perspectiva teórica y factores de incidencia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 37(3-4), 107-122. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/270/27011410005.pdf
Weller, Martín (2002). Delivering learning on the net: the why, what & how of online education. Londres: Kogan Page Limited.
Zurita, Úrsula (2023). Sobre el plagio: reflexiones desde el ámbito académico. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 28(97), 673-684. Recuperado de https://ojs.rmie.mx/index.php/rmie/article/view/75
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carlos Rodríguez-Garcés, Denisse Espinosa-Valenzuela, David Romero-Garrido

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.