Representaciones de Cali en el cine documental de los años veinte
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i43.02Keywords:
cine, representaciones, ciudad, imaginarios, CaliAbstract
The film production that began to be carried out in the city of Cali during the twenties was registered, very well, with the modernizing spirit that the elites wanted to implement in the city because, they saw in the cinema, an opportunity to project an image of a modern and cosmopolitan city.This article seeks to analyze two documentaries that were produced the first in 1926, "El Valle del Cauca y su progreso" and the second: "Las Olimpiadas de Cali" in 1928. Both share a view of the city in which industries, residential neighborhoods and sites considered emblematic such as churches, squares, monuments, etc. are privileged.In addition to the aspects of urban infrastructure, there is an idea of progress that goes through body hygiene, especially in the second documentary, where the importance of sport and physical education as a fundamental instrument for the development of the race is emphasized.
Downloads
References
Almario-García, Oscar (2012). Cali y el Valle del Cauca: configuración moderna y reconfiguración contemporánea de la región y la ciudad-región. En Historia de Cali Siglo xx. Tomo ii. Política (pp. 70-93). Cali: Universidad del Valle.
Althusser, Louis (1974). Aparatos ideológicos del Estado. Buenos Aires: Nueva Visión.
Antelo, Marcela (2005). El apetito del ojo. Bogotá: CID Cuadernos del Cid.
Antoniazzi, Sara (2019). La ciudad filmada: cine, espacio e historia urbana.
Biblio3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, xxiv (1260), 2-29. https://revistes.ub.edu/index.php/b3w/article/view/27278/28271
Aprile-Gniset, Jacques (1992). La ciudad colombiana, siglo xix y siglo xx. Bogotá: Banco Popular.
Arbeláez, Ramiro (s.f.). El cine en el Valle del Cauca siglo xx. Centro Virtual Isaacs. Recuperado de https://acortar.link/CmnARE
Archivo Central de la Gobernación del Valle (ACGV), Valle del Cauca, Colombia, Fondo Ordenanzas Asamblea Departamental, Caja 4232, Carpeta 1.
Arias-Jun, Pablo (2020). “Paliar el atraso”. Tuluá una ciudad progresista: 1910-1948. Historelo. Revista de historia regional y local, 12(24), 147-182. https://doi.org/10.15446/historelo.v12n24.80762
Benjamín, Walter (2004). Sobre la fotografía. Valencia: Pre-Textos.
Berger, Jhon (2006). Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili.
Biblioteca Digital - Universidad Icesi (1920). La Catedral de San Pedro y la Plaza de Cayzedo 300860. Recuperado de https://audiovisuales.icesi.edu.co/audiovisuales/handle/123456789/3561
Brea, José Luis (2005). Los estudios visuales: por una epistemología política de la visualidad. En Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización (pp. 5-15). Barcelona: Akal.
Brea, José Luis (2007). Cambio de régimen escópico: del inconsciente óptico a la e-image. Estudios visuales: ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, 4, 146-163. Recuperado de https://www.fadu.edu.uy/estetica-diseno-ii/files/2019/05/JlBrea-4-completo.pdf
Casetti, Francesco; Di Chio, Federico (2003). Cómo analizar un filme. Barcelona: Paidós.
Castañeda, Andrés (2015). Encantos y peligros de la ciudad nocturna. Cali 1910-1930. Cali: Universidad del Valle.
Castañeda, Andrés; Cuevas, Héctor (2021). Entre educar y pervertir las costumbres: inicio del espectáculo cinematográfico en el Valle del Cauca-Colombia (1910-1930). Los casos de Cali y Buga. Historelo.Revista de historia regional y local, 13(26), 105-133. https://doi.org/10.15446/historelo.v13n26.85447
Colombia Film Company (1926). El Valle del Cauca y su progreso [Película]. Colombia: Colombia Film Company.
Decreto No 551 Bis de 1925 (3 de octubre), Por el cual se abre un crédito extraordinario al presupuesto de gastos de la presente vigencia. Archivo Central de la Gobernación del Valle - CGV, Fondo Ordenanzas Asamblea Departamental, Caja 4232, Carpeta 1.
Decreto Reglamentario 340 de 1910 (16 de abril), Por el cual se dé cumplimiento a la Ley 65 de 1909, sobre división territorial. Diario Oficial núm.
969. Recuperado de https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1077453
Del Valle, Luis Antonio (2015). Los imaginarios urbanos y arquitectónicos en el cine. La ciudad como lugar de misterio, la amenaza y la muerte. AREA, 21, 95-109. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8213889.pdf
Didi-Huberman, Georges (2006). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.
El cine (17 de diciembre de 1914). Azul. p. 3
Ferrer, Christian (1996). Mal de ojo. El drama de la mirada. Buenos Aires: Colihue.
Ferro, Marc (1995). Historia contemporánea y cine. Barcelona: Ariel.
Fotolux (1929). Las Olimpiadas de Cali [Película]. Colombia: Fotolux.
Goyeneche, Edward (2012). Las relaciones entre cine, cultura e historia: una perspectiva de investigación audiovisual. Palabra Clave, 15(3), 387-414. Recuperado de https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/2594/2856
Jay, Martín (2003). Campos de fuerza. Entre la historia intelectual y la crítica cultural. Buenos Aires: Paidós.
Kracauer, Sigfred (1985). De Caligari a Hitler. Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona: Paidós.
La catedral de San Pedro, Cali, Colombia = San Pedro Cathedral (s.f.). Digital Commonwealth. Massachusetts Collections Online. Recuperado de https://www.digitalcommonwealth.org/search/commonwealth:ms35v812z
Lévi-Strauss, Claude (1987). Antropología estructural. Buenos Aires: Paidós.
López, Nazly (2006). Miradas esquivas a una nación fragmentada. Bogotá: IDT.
Lorente, José Ignacio (2015). Ciudad, cine y comunicación: escenarios de regeneración urbana. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 4, 107-118. http://dx.doi.org/10.15304/ricd.1.4.3294
Melo, Jorge Orlando (1990). Algunas consideraciones globales sobre “Modernidad” y “Modernización” en el caso colombiano. Análisis Político, 10, 23-35.
Melo, Jorge Orlando (2008). La idea de progreso en el siglo xix, ilusiones y desencantos, 1780-1930. Recuperado de https://jorgeorlandomelo.org/bajar/progreso1.pdf
Morin, Edgar (2001). El cine o el hombre imaginario. Barcelona: Paidós.
Osorio, Oswaldo (2018). Las muertes del cine colombiano. Medellín: UdeA.
Ospina, Luis; Mayolo, Carlos (1971). Oiga vea [Documental]. Cali: Ciudad
Solar.
Puerta-Domínguez, Simón (2015). Cine y nación. Negociación, construcción y representación identitaria de Colombia. Medellín: UdeA.
Rueda, José Carlos; Chicharro, María del Mar (2004). La representación
cinematográfica: una aproximación al análisis sociohistórico. Ámbitos, 12, 427-450. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/168/16801224.pdf
Salazar, Oscar (2013). La vida urbana en las ciudades fílmicas colombianas
de los años veinte. En Ensamblando heteroglosias (pp. 133-152). Bogotá: UNAL.
Salcedo, Hernando (1981). Crónicas del cine colombiano (1897-1950). Bogotá: Carlos Valencia editores.
Serra, Maria Silvia (2012). Educación estética y régimen visual en la configuración del sistema educativo argentino. Revista Colombiana de Educación, 63, 19-31. Recuperado de https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/RCE/article/view/1684/1628
Silva, Juan Pablo (2014). Modernidad, representación y cultura. Apuntes para una arqueología del cine mudo brasileño. Palabra Clave, 17(1), 100-129. Recuperado de https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/3204/3367
Sorlin, Pierre (1985). La sociología del cine: la apertura para la historia del mañana. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Tavera-Daza, Natalia (2012). Imágenes fragmentadas: un estudio sobre el cine silente y la construcción de representaciones sociales en Colombia (1922-1928) [Trabajo de grado de pregrado]. Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.
Valencia, Galia Irina (2010). La configuración del departamento del Valle: 1904-1910. Historia y Espacio, 6(34), 1-20. https://doi.org/10.25100/hye.v6i34.1738
Vásquez, Edgar (2001). Historia de Cali en el siglo XX: sociedad, economía, cultura y espacio. Cali: Universidad del Valle.
Vila, Santiago (1997). La escenografía: cine y arquitectura. Madrid: Cátedra.
Villegas, Andrés; Alarcón, Santiago (2017). Historiografía del cine colombiano 1974-2015. HiSTOReLo. Revista de Historia Regional y Local, 9(18), 344-382. http://dx.doi.org/10.15446/historelo.v9n18.58785
Zambrano, Fabio; Bernard, Olivier (1993). Ciudad y Territorio. El proceso de poblamiento en Colombia. Lima: Institut français d’études andines/Academia de historia de Bogotá.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Fernando Sánchez-Salcedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.
The content published in Revista CS is distributed under the Creative Commons BY-NC 4.0 Attribution/Recognition-NonCommercial 4.0 International license.
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
Adapt — remix, transform, and build upon the material.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.